fallback

Може ли скандалът с Cambridge Analytica да разтърси империята Facebook?

Живеем в света на социалната мрежа, пише в анализ европейското издание Politico

21:32 | 26.03.18 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

През миналата седмица новината, че данните на поне 50 млн. потребители на социалната мрежа Facebook са били използвани без тяхно знание, разбуни духовете. Потребители на мрежата от Чикаго до Копенхаген поискаха да се откажат от нея. Мисията обаче е невъзможна, пише в анализ Politico.

"Бившите потребители на Facebook може би трябва да се поучат от песента на The Eagles "Хотел Калифорния": Можете да се отпишете от Facebook, когато пожелаете, но никога не го напускате", пише още европейското издание.

Социалната мрежа беше създадена от Марк Зукърбърг през 2004 година и от тогава расте непрекъснато. Все повече и повече хора се присъединяват към Facebook и приложението в смартфона стана част от дигиталния живот на мнозина. Според Politico днес всеки трети има профил в тази мрежа и анализаторите признават - не можете да се откажете да използвате приложенията на компанията под някаква форма.

По данни на comScore Facebook е собственик на три от десетте най-използваните приложения онлайн. Тези услуги също изискват от потребителите да оставят информация за себе си и така подхранват рекламния бизнес на компанията. Или с други думи е много трудно, даже невъзможно, за потребителите да се отърват изцяло от дигиталната империя на Зукърбърг.

Според Ан Хелмънд, преподавател по нови медии и дигитална култура в Университета в Амстердам досега сме били "много наивни във вярата си във Facebook". Избухналият скандал може да се окаже като аларма за потребителите.

В момента регулаторите във Великобритания и САЩ анализират случая, както и дали компанията се е провалила в мерките за защита на своите потребители. Самият Зукърбърг беше категоричен преди дни - социалната мрежа има отговорността да защити информацията и обяви промени, чрез които да осъществи това. "Аз създадох Facebook и до края на дните си ще бъда отговорен за това какво се случва в нашата платформа", написа той в мрежата.

За анализаторите обаче това извинение е много късно за 2,2 млрд. потребители на Facebook. Иронично, но много от тях заявиха в своите профили в социалната мрежа, че се отказват от нея за винаги. Това обаче е невъзможно - живеем в света на социалната мрежа.

Facebook е сключил договори с милиони уебсайтове, за да може да бъде вграден бутона "Like", чрез който хората лесно да споделят със своите приятели информация, която ги интересува. Европейски регулатори обаче се опасяват, че това е още едн начин социалната мрежа да събира данни за своите потребители, а дори и за хора, които нямат профил при тях. Или с други думи - обхватът на социалната мрежа се простира много извън приложенията, които поддържа.

По данни на SimilarTech около 15 млн. сайта дават право на своите потребители да се логват чрез своя профил във Facebook. Така профилът в социалната мрежа реално е идентификационен код за огромна част от съдържанието на интернет и същевременно това помага на Facebook да събира данни за навиците на хората.

По данни на компанията около 1 млрд. души по целия свят редовно гледат реклами, генерирани от Facebook, докато сърфират в интернет.

Това обаче не може да продължава вечно, смята още Politico. Дигиталният свят е пълен с бивши величия - Kodak или Nokia, които в момента са дълбоко в сянката на миналата си слава. Откакто стана ясно за изтичането на личните данни, Facebook е загубил 60 млрд. долара от своята пазарна капитализация и инвеститорите вече се притесняват за бъдещето на инвестициите си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:53 | 09.09.22 г.
fallback