fallback

Защо Apple трябва да купи Aston Martin?

Американският гигант ще получи актив, който ще е особено важен за него

11:29 | 10.03.18 г.

Ако наистина се отнася сериозно към бизнеса с автомобили, Apple трябва да придобие Aston Martin Holdings. Това може да звучи странно, но е логично, пише Алекс Уеб в анализ за Bloomberg Gadfly.

За британския производител на автомобили би имало смисъл от подобен ход. Той вече планира своето първично публично предлагане и неговият главен изпълнителен директор иска “голям брат” за партньор, който да му помогне да поддържа темпото на проектите за автономни коли, на фона на това, което задават по-богатите конкуренти.

Никой не е по-голям и по-богат от Apple.

За американския технологичен гигант първият въпрос е защо производител на потребителски продукти за масовия пазар, независимо колко страхотни са те, би искал да придобие производител на луксозни автомобили, който продава само по 5000 или малко над 5000 коли годишно?

Но се носят слухове, че Apple е проучвала McLaren Technology Group миналата година. Автомобилният проект на Apple изглежда в застой, откакто направи крачка назад преди 18 месеца, а Aston може да бъде привлекателна и относително евтина опция, за да се върне обратно в играта.

Waymo, звеното за автономни коли на Alphabet, разполага с 600 самоуправляващи се Chrysler Pacifica минивана и е поръчала още хиляди. Apple има едва 27 коли в Калифорния и плановете ѝ са неясни.

За разработката на автономен автомобил се нуждаете от огромна база от данни, за да тренирате системата - данни, които получавате от колите, които се движат по пътищата. И макар че високият клас коли на Aston Martin може да не е най-очевидният източник на данни, защото често тези превозни средства са заключвани в гаражи или са ползвани само през уикендите, британската компания има големи планове да съживи бранда Lagonda.

Конкурентът на Rolls-Royce е създаден, за да превозва богатите и влиятелните хора между градовете - задача, която може да е перфектна за робошофьорите. Apple може да използва марката като опция за осигуряване на данните, от които се нуждае.

Какво би могло да спре Apple да обедини сили с един от автомобилните гиганти? Защото утвърдените производители на коли не са готови да предоставят такъв тип данни на гигант от Силициевата долина. Те го разпрознават този ход като заплаха.

Отвъд това марките, с които Apple би искала да бъде асоциирана (разбирайте BMW, Mercedes-Benz или Audi), вярват, че техните системи за автономни колиса много по-добри от тази на американския гигант. И вероятно всички тези компании са прави.

Междувременно Aston е почти единственият производител на коли, който е наистина независим. С неговите под 1 млрд. паунда (1,4 млрд. долара) годишни приходи, надеждата на Aston Martin е за IPO до 5 млрд. паунда изглежда малко оптимистична. От своя страна, Apple има 285 млрд. долара в брой, с които да действа. Сделката ще бъде далеч по-малък залог от Tesla например, за която преди няколко години се твърдеше, че Apple обмисля придобиване.

Създаването на нова автомобилна платформа от нулата може да струва около 3 млрд. долара. Британската фирма Dyson похарчи около 2,8 млрд. долара за изграждането на нов електромобил.

Новата концепция за Lagonda беше обявена в Женева тази седмица. Плановете за производството ѝ през 2021 и 2022 г. съвпадат с плановете за пускането на другите автономни коли на пазара. А дотогава пускането на полуавтономни функции на съществуващи модели автомобили би позволило на Apple да започне да събира данни.

Aston вероятно никога няма да успее да продаде над 15 хил. коли годишно, а Apple все още има възможност да продаде своята система за автономно шофиране на производителите на масови модели, тъй като това няма да е конкурентна заплаха. Нещо повече, богатите хора вероятно ще продължат да купуват скъпи спортни коли, дори и повечето от нас да бъдат возени от роботизирани таксита.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:59 | 14.09.22 г.
fallback