fallback

Защо iPhone губи състезанието с китайските си конкуренти в Азия?

Устройствата на Apple са по-скъпи от местните предложения, но това не е единственият фактор

12:47 | 20.02.18 г. 3

IPhone X е новият бенчмарк за цените на смартфоните, но високата цена може да постави под въпрос бъдещето му на най-големия азиатски пазар и да позволи на китайските играчи да получат по-голям пазарен дял, пише Wall Street Journal.

Купувачите от Индия до Индонезия залагат на модели от китайски производители като Xiaomi (понякога наричана „Китайският Apple”), Oppo и Vivo.

Китайските играчи все повече залагат на по-скъпи устройства, които се конкурират директно със смартфоните на Apple. Те често включват висок клас функции за по-ниски цени от тази на iPhone X и дори на по-старите модели iPhone. Те таргетират потенциалните клиенти на Apple, като предлагат смартфони с добър хардуер като метални панели, издръжливи батерии и уникални функции, каквито няма в iPhone.

"Хората не трябва да излизат извън бюджета си, за да си купят висок клас“ смартфони, коментира Киранджит Каур, анализатор на IDC в Сингапур. Китайските производители „сега залагат на функции, които се конкурират с високия клас на пазара“.

Падането на ябълката

IPhone X или по-старите и по-достъпни модели на Apple не са насочени към масовия пазар на развиваща се Азия, където телекомуникационните компании не субсидират устройства, както в САЩ. Това означава, че повечето хора плащат пълната цена за смартфоните. Обичайно един телефон в Индия и Индонезия се продава за под 200 долара, което е под цената на най-евтиния модел iPhone и доста под тази на iPhone X, който струва 999 долара, според IDC.

Скъпите устройства на Apple помогнаха за растежа на приходите на компанията в Азиатско-тихоокеанския регион с 11% през последното тримесечие, макар че пазарният ѝ дял не се промени или се сви на повечето азиатски пазари.

Говорител на Apple е отказал да коментира стратегията на компанията за развиващите се азиатски пазари и дали разглежда китайските производители като конкуренти на iPhone.

В Китай пазарният дял на Apple се е свил до близо 8%, след като през 2015 г. беше 13%, сочат данни на Canalys. В Индия Apple има едва 2% пазарен дял от 2013 г. насам. Продажбите на Apple в Индия през последното тримесечие са спаднали спрямо година по-рано – нещо, което рядко се е случвало на този пазар за компанията, посочва Canalys.

Пазарният дял на производителя на iPhone в Индонезия, където живеят 260 млн. души, е намалял до 1% от 3% през 2013 г., свил се е и във Филипините и Тайланд, а в Малайзия и Виетнам е останал непроменен.

Междувременно китайските конкуренти на Apple се надпреварват за клиенти. Делът на Xiaomi на индийския пазар е скочил до 19% от 3% през 2015 г. Въпреки че по-голямата част от този растеж се дължи на не особено скъпи телефони, компанията позиционира все по-скъпи устройства на пазара, които предлагат вида, усещането и функционалностите на iPhone, както и някои допълнителни функции.

Xiaomi се радва на успех на много пазари, защото може да се адаптира към всяка страна, докато Apple създава едни и същи продукти за всички, твърди Яи Мани, продуктов мениджър на Xiaomi за Индия. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:12 | 14.09.22 г.
fallback