Фермерът Джан Хайлин помни деня през 2010 г., когато хеликоптери летят над полетата с царевица и пшеница, като се задържат във въздуха на места, за да спускат маркери, приличащи на балони. „Три дни по-късно дойдоха булдозерите“, разказва той.
IPhone е напът и не отнема много време, докато новият индустриален град, в близост до Чанджоу, става известен като Града на iPhone, пише Wall Street Journal.
За няколко месеца се появяват сградите на фабриките, прокарано е електричество, а автобуси с работници започват да пристигат във Foxconn Technology Group, която сглобява по-голямата част от смартфоните на Apple.
Година по-късно председателят на Foxconn, милиардерът Тери Гоу, разкрива, че заводът на iPhone включва 100 хил. работници. Днес Foxconn твърди, че служителите са 250 хил.
Анализатори посочват, че Foxconn, чието официално име е Hon Hai Precision Industry, прави по 150 млн. устройства iPhone всяка година, заедно с 20 млн. таблета iPad и друга електроника. Foxconn твърди, че има 1 млн. служители в Китай и в други места, включително южен Шънджън, където започва да произвежда iPhone, когато това все още е абсолютна тайна.
Apple се насочва към аутсорсинг на производството си в китайските градове, а успехът на iPhone в следващото десетилетие от старта му подхранва растежа на Китай в центъра на глобалната верига на доставки на електроника.
Бумът на високотехнологичното производство е насърчен от Пекин, тъй като лидерите се опитват да насочат фабриките отвъд производството на пластмасови играчки и дрехи към продукти, които са по-високо във веригата на стойността. Всичко това промени живота на милиони китайци, като донесе работни места, но доведе и до оплаквания от някои служители за рестриктивни правила за работа, задачи, свързани с често повтарящи се действия и пренаселени корпоративни жилища, предлагани от компаниите.
Световният успех на iPhone засили вниманието към Apple и нейните поддоставчици. Компанията от Купертино, Калифорния, заяви, че придържа Foxconn и останалите „в съответствие с най-строгите стандарти в индустрията“. Apple твърди, че е обучила 12 млн. работници на техните права, гарантира, че работните седмици не надвишават 48 часа и предлага курсове за професионално и личностно развитие на служителите.
„Придържаме нашите поддоставчици към стандартите, които самите ние спазваме: Те трябва да се отнасят към всекиго с достойнство и уважение“, коментира говорителят на компанията. Apple твърди, че заплатите и условията на труд при поддоставчиците са се подобрили значително през последните пет години.
Преместването в Чанджоу се случва след голям брой самоубийства през 2010 г. в основната база на Foxconn в Шънджън за производство на iPhone, по крайбрежието, където заплатите са по-високи. В отговор на въпрос на Wall Street Journal Foxconn коментира, че много фактори са повлияли на избора на Чанджоу, включително близостта до родните градове на работниците, подходящата инфраструктура и транспорт.
"Насочените към бизнеса политики на Чанджоу и инвестициите, които правителството продължава да прави, за да изгради силна инфраструктура, която да подкрепи производството, правят провинцията привлекателно място за нашите операции“, обяви Foxconn в изявление.
Подобно на някои американски градове, свързани с компании, Градът на iPhone се върти главно около един продукт и до голяма степен благосъстоянието му зависи от него.
Част от търговските центрове, ресторантите и местата за караоке в Града на iPhone са дело на бивши служители на Foxconn. Всички тези места се раждат, за да служат на работната сила на компанията. Правителствени данни сочат, че износът на електроника от бедната провинция Хънан, която има 94 млн. жители, е нараснал значително.