Тази седмица Марк Зукърбърг трябваше да вземе важно решение.
Главният изпълнителен директор на Facebook трябваше или да отиде във Вашингтон, за да се срещне с президента Доналд Тръмп заедно с почти всички останали главни изпълнителни директори от технологичната индустрия, или да пропусне и да се подготви за митинга в Чикаго на хора, които са създали социални групи за подкрепа във Facebook.
Зукърбърг, който открито критикува решението на Тръмп за оттеглянето на САЩ от Парижкото споразумение за климата в началото на юни, избра второто, пише в свой анализ CNBC.
Facebook беше единствената от петте най-високо оценени американски технологични компании, която не изпрати представител на срещата в Белия дом. На същата среща високопоставен представител на Alphabet - председателят Ерик Шмид, седна на една маса с Тръмп и го поздрави за подкрепата за бизнеса, заявявайки, че тя ще създаде “големи възможности” за американските фирми.
Разликата между тези две компании, които заедно доминират на пазара на дигитална реклама, е огромна, когато става дума за отношения с правителството на САЩ.
Но и двете са в позиция на защита в Европа, където техният бизнес и практиките им са атакуване, тъй като са обвинявани, че не правят достатъчно, за да спрат разпространяването на тероризма и не опазват достатъчно личните данни на гражданите на Европейския съюз (ЕС).
Google се сблъсква и с глоба, която може да надмине 1 млрд. долара, след като от ЕС заявиха, че компанията е използвала своето монополно положение на пазара на търсачки в полза на своите услуги за пазаруване, вградени в резултатите от търсенето.
Докато Шмид похвали Тръмп, решението на Зукърбърг може доста по-трудно да му осигури помощ от администрацията, докато натискът от европейските столици става все по-голям.
Знак за това колко сериозно Facebook приема сегашния политически климат в Европа е фактът, че главният оперативен директор на Facebook Шерил Сандбърг в сряда се срещна с министъра на вътрешните работи на Великобритания Амбър Ръд и подчерта усилията на компанията да “държи терористите настрана от Facebook”.
“Имахме конструктивна среща с министъра на вътрешните работи”, заяви Сандбърг, в отговор на коментар за срещата. Пътуването на Сандбърг се случи само една седмица след като британският премиер Тереза Мей и френският държавен глава Еманюел Макрон заявиха, че обмислят нов закон, който да наказва компаниите, отказващи да премахат съдържание, включващо всички форми на реч на омразата, включително призиви за тероризъм.
Изборът на Зукърбърг със сигурност е добър за репутацията на Facebook и за потребителите, които се противопоставят политически на Тръмп. А дали е добра за акционерите във Facebook, или рискува да постави компанията зад Googlе, не е толкова ясно.