Когато сте компания, разширяваща бизнеса си в целия свят, трябва да следите особено внимателно конкуренцията. Но понякога е трудно да се определи кое точно е конкуренцията, защото тя може да се появи от най-неочакваните места, пише в свой анализ Guardian.
Но дори и така, Netflix има необичайно определение за това с кого трябва да се конкурира. Не става дума за Amazon Video, нито за YouTube, нито за старомодните телевизии. Не, според главният изпълнителен директор на компанията Рийд Хейстингс най-големият конкурент на Netflix е нуждата на човека да затвори очи и да спи една трета от денонощието.
Запитан по време на представянето на финансовия отчет на компанията за конкурентите на Netflix, Хейстинг заяви, че той не е притеснен от Amazon и HBO, “защото пазарът е толкова голям”.
“Знаете, помислете само, когато гледате сериал от Netflix и се пристрастите към него, вие стоите до късно вече. Ние се конкурираме със съня. А то отнема дълъг период от време”, коментира Хейстингс.
Компанията и нейните по-традиционни конкуренти, посочва той, са като “две капки вода в океан от време и внимание от хората”.
“Така че Amazon може да свърши чудесна работа, но може да е много трудно това да ни засегне”, обясни още изпълнителният директор.
Netflix не е единствената компания, която има необичайна идея с кого точно се конкурира. Може би най-известният пример за това през последните години е Uber, която откри няколко години преди всички, че нейният истински конкурент не е Lyft, а проектът на Google за автономни коли. Компанията твърди, че нейните възможности за подобни коли са ключови за дългосрочния успех на компанията. По думите на главния изпълнителен директор на Uber Травис Каланик този, който първи разработи такава кола, ще развие и мрежа за споделяне на пътувания по-евтино и с по-високо качество.
В представената визия за бъдещето на Uber, единственото нещо, което е важно, е оцеляването достатъчно дълго, за да премахне всичките си шофьори и да ги замени с роботи. И до известна степен компанията има право. Ако друга компания разработи или лицензира технологията за самоуправляваща се кола преди проектът на Uber да е готов, то конкурентът ще може да подбие цената. А това е катастрофа за пазар, който е толкова чувстителен към малките разлики като тези в цената на превоза.
Понякога технологичните фирми имат различна визия за конкуренцията си, в сравнение с всички останали, заради мащаба, в който работят. Google може да мисли, че Google+ е конкурент на Facebook например, но Facebook смята, че нейни конкуренти са видео игрите и телевизията. Вие няма да напуснете Facebook или друга социална мрежа, но задачата на тези компании е да увеличат времето, в което потребителите прекарват време в използването им. За тази цел, те трябва да са по-привлекателни от другите неща, които можете да правите в свободното си време.
Освен това има компании, които не са осъзнали в колко големи битки се впускат. Да вземем например Square, компанията за разплащания, основана от изпълнителния директор на Twitter Джак Дорси. Тя обяви, че навлиза на британския пазар - петият пазар, на който фирмата стартира дейност, но и един от първите със силна, установена фирма, която работи в същия сегмент - шведският стартъп iZettle. Двете компании предлагат сходни услуги, така че могат да започнат ценова война. В този случай не е ли разумно да бъдат смятани за конкуренти?
Но iZettle и Square имат доста по-голяма битка, която се задава и която в дългосрочен план може да ги направи съюзници. Какъв е шансът за успех на приложение за разплащания за малкия бизнес, ако тези малки фирми извършват продажбите си през плътно интегрирани вертикални приложения, които комбинират реклама, извършването на разплащания и споделяне на обратна връзка?
Внимателното следене на стратегическите битки е нещо ключово, което трябва да прави всяка компания, но също така може да бъде разсейване от ежедневния бизнес, който действително печели потребители от конкуренцията.
При Netflix борбата срещу човешката нужда от сън показва какъв е погледът на главния изпълнителен директор. Когато става дума за действителната работа, компанията залага повече пари отвсякога в съдържание, от което се нуждае, за да победи Amazon и HBO, а не медикаментите, които могат да преборят съня.