fallback

Въпросът пред музикалната индустрия - мечтаят ли роботите за електрически китари

Музикалният бизнес използва все повече изкуствен интелект, за да отговори на по-взискателните вкусове на слушателите

18:23 | 03.12.16 г.

Роботизирани не е прилагателно, което много музиканти биха искали да бъде приписанo на техни песни, но индустрията все по-бързо започва да се възползва от анализа на данни и изкуствения интелект, за да помогне на своите услуги да отговорят на изискванията на все по-капризните слушатели, пише в свой анализ Financial Times.

Алгоритмите навлизат в музикалния бизнес, за да помогнат за откриването на таланти, за промотиране на произведения и дори за композирането в една индустрия, която е исторически резистентна на промените и една от първите, които усетиха ефекта от трансформациите през годините чрез пиратството и споделянето на музика.

Стрийминг услугите вече се насочват към ерата на „хипер персонализацията“. Плейлистaта Discover Weekly на Spotify, стартирана през юли 2015 г., вече има 40 млн. слушатели по цял свят и в нея са слушани 5 млрд. песни до май тази година, сочи доклад на Британската фонографска индустрия (BPI), подготвен от Music Ally. Тези плейлисти следят какво слуша потребителят и му предлагат други изпълнители и песни, които може да хареса.

Apple Music е избрала да използва хора за създаването на плейлисти, но Spotify удвои своите роботизирани усилия за направата на препоръки посредством нови услуги, като Release Radar и The Daily Mix.

Но всичко това може да има и негативна страна. Потребителите на Discover Weekly се оплакват, че плейлистите не са достатъчно добри – често им се предлагат едни и същи изпълнители и песни по няколко пъти, а услугата не успява бързо да се адаптира към случайните капризи на слушателите.

Индустрията се надява, че използването на изкуствен интелект ще ѝ донесе по-добри анализи и дори по-добра технология за предсказване на потребителските вкусове.

Сега мястото, на което се намира потребителят, настроението му и дори метеорологичните условия биват вграждани в технологиите, свързани с правенето на препоръки. Google Play например работи по подобни функции.

Когато всичко това се комбинира с информацията, предоставяна от смартфона – местоположение, време, активност и движение – това означава, че музикалните услуги могат да намират точната песен за конкретния момент. Изкуственият интелект може да определи дали потребителят скучае на летището, дали учи в библиотеката или се наслаждава на слънчевите лъчи на плажа, за да подготви плейлиста.

Изкуственият интелект вече се ползва за подобряване на стрийминг услугите. Базираният в Лондон стартъп за изкуствен интелект Quantone използва суперкомпютъра IBM Watson, за да подобрява препоръките, анализирайки музикални ревюта, блогове и коментари в Twitter.

Евън Щайн, главният изпълнителен директор на Quantone, твърди, че изкуственият интелект позволява набавянето на по-прецизни данни за това, че „обичате Iron Maiden, ето защо вероятно ще ви хареса и Metallica”.

Възходът на умните асистенти като Siri на Apple и Alexa на Amazon у дома също сочи към бъдеще, в което изкуственият интелект ще служи като музикален асистент, докато сте в дневната или в колата, твърди Джеф Тейлър, главен изпълнителен директор на BPI.

Ролята на изкуствения интелект става все по-голяма. Звукозаписните компании започнаха да използват „чат ботове“ - компютърни програми, които общуват с потребителите – за да промотират нови албуми и турнета. Поп изпълнителите Роби Уилямс и Оли Мърс пуснаха такива ботове, които да отговарят на въпроси на феновете и да ги насърчават да купуват повече от онлайн магазини.

Освен това има възможност изкуственият интелект да намира нови изпълнители. Британската звукозаписна компания Instrumental издирва в YouTube певци, които качват свои песни в платформата, и подбира потенциални звезди сред хиляди неизвестни изпълнители. Посредством изкуствен интелект тя определя онези, които имат шанса да привлекат вниманието на слушателите. Звукозаписната компания, която е подкрепена от Warner Music, е подписала три договора вече по този начин.

Някои обаче не са убедени, че старият начин за намиране на таланти ще бъде заменен. Саймън Уийлур, ръководител на дигиталното звено на независимата звукозаписна компания Beggars Group, коментира през юни, че анализът на данни не е чак толкова добър в откриването на нови звезди.

Най-големият въпрос е дали роботите ще започнат и да правят музика. Услугата на Google – Deepminds, е използвана за създаване на класическа музика на пиано например. Това води до въпроси дали умните машини в крайна сметка няма да започнат да правят музика за собствено удоволствие, твърдят от BPI. С други думи – дали роботите не си мечтаят за електрически китари?

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:33 | 14.09.22 г.
fallback