Група от предприемачи обединяват усилията си, за да пуснe на пазара превозно средство от ново поколение – летяща кола, пише Wall Street Journal.
Както се случва често в новите индустрии, дизайнерите са раздвоени относно желанията на потребителите, за представянето на новите устройства, а вероятно и за това какво искат регулаторите.
Интересуващите се от възможностите за изграждане на летящи коли са много – от съоснователя на Google Лари Пейдж, който инвестира самостоятелно в две компании, развиващи такива проекти, до държавната Aviation Industry Corp. of Chine (AVIC), която миналата година разкри концепция за такава кола по време на изложение.
Идеята за летящата кола е толкова стара, колкото мечтата за летене с двигател. А може би още по-стара. Джон Браун, мениджър проекти в Carplane, базирана в Мюнхен компания, твърди, че разполага със снимка от 1885 г., на която се вижда човек на велосипед, прикрепен към балон.
Дизайнерите на летящи коли трябва да се борят с често противоречащи си изисквания. Например автомобилите имат ограничена ширина, защото трябва да влизат в гаражи, но самолетите разполагат с крила, които надхвърлят тази ширина. Начинът, по който теглото се разпределя в автомобила, също се различава от това как се правят самолетите. И макар подходите за проектиране да се различават, целите остават същите: превозни средства, които спокойно могат да се придвижват по пътищата и в небето.
Регулаторите в Европа твърдят, че искат да дадат известна свобода на действие за развиването на различни концепции. Комисарят по транспорта на Европейския съюз Виолета Бълк твърди, че е помолила служителите си да започнат да мислят за идеята за „градско авиационно пространство“, където влизат дроновете и градските самолети.
Идеята за ползването на едно и също превозно средство за каране по земята и за летене се радва на подкрепа от ентусиастите от десетилетия, макар и все още да няма реални резултати. Концепцията остава до голяма степен ограничена до група предприемачи, които мислят все по-сложни проекти.
Но науката се приближава все повече до сбъдването на тази мечта, твърди Дъглас Макандрю, главен технически директор на AeroMobil, базирана в Словакия компания, която започва да работи по концепцията за летяща кола през 2012 г. Все по-достъпните материали позволяват създаването на превозни средства, които са достатъчно леки, че да се движат в небето и достатъчно здрави, за да издържат на трафика, коментира Макандрю.
Разработчикът на летящи коли Terrafugia твърди, че работи върху прототип от трето поколение, който има за цел да задоволи все по-големите регулаторни изисквания. Фирмата иска да сертифицира лек спортен летателен апарат за превозно средство, което изисква водачът да има документ за спортен пилот в допълнение към шофьорската книжка. Очаква се най-новият модел да бъде тестван през следващата година, а продажбите да започнат след това.
Terrafugia освен това работи по четириместно превозно средство, което може да излиза и каца вертикално. Компанията призна, че има „значителни технически и регулаторни бариери за преодоляване“ с този модел. Производството на такова превозно средство ще отнеме поне осем години, твърдят от Terrafugia.
Провалите
Разработването на летящи коли се сблъсква с редица препятствия. През 2014 г. AeroMobil се разби по време на тестов полет. Превозното средство беше ремонтирано и бяха направени промени по дизайна му. От компанията твърдят, че летящата кола има 7,5 часа във въздуха и още 40 по изпитване на двигателя. В момента компанията планира търговските доставки на AeroMobil 4.0, който предстои да бъде представен, да започнат през 2018 г., коментира Макандрю. Предварителните поръчки стартират през 2017 г.
Продължаващата работа по оформянето на регулаторната рамка, това може да предотврати появата на повече такива превозни средства още известно време. Все още текат дебатите за това как ще бъдат използвани летящите коли и дали ще имат правото да използват пътищата и летищата.
Европейската комисия (ЕК) може да реши да създаде нова категория за летящите коли, която ще бъде компромис между правилата за безопасност на авиационната индустрия и наземния транспорт, твърдят от ЕС. Европейската агенция за авиационна безопасност твърди, че вече е провела две срещи с хора, работещи по разработката на самолети, които могат да се движат и по пътищата.
"Летящият автомобил е въздухоплавателно средство и трябва да бъде сертифицарано от Федералната авиационна администрация“, заяви нейният говорител. По думите му само пилотите с необходимите документи ще могат да управляват подобно превозно средство.
Летящите коли няма да са евтини, а компаниите признават, че са склонни на преговори относно ценообразуването. Разходите обаче ще са значително по-високи от тези на високия клас спортни автомобили. От друга страна те могат да пестят, тъй като няма да е необходимо използването на скъпото самолетно гориво. Просто ще можете да зареждате в местната бензиностанция.