Икономически важната за Филипините индустрия с колцентрове се присъедини към нарастващия списък от индустрии в риск от това да бъдат погълнати от автоматизацията, пише Wall Street Journal.
През последните години Филипините, подобно на Индия, започнаха да печелят от относително високия дял англоговорещи, привличайки западни компании, които искат да намалят разходите си чрез прехвърляне на услугите по обслужване на клиенти и на други задачи в страни, в които се предлагат по-ниски заплати.
Но тъй като технологиите стават все по-добри, все по-дял от всичките 1,2 млн. души, които работят в колцентрове във Филипините, вероятно ще загубят работите си. Всички тези задачи ще бъдат прехвърлени в ръцете на роботи за обслужване на клиенти.
Роботите вече са започнали да заемат човешките работни места за изпълнението на задачи, които не изискват особени умения, като например наблюдение на работата на дигитални мрежи, твърди Бенедикт Ернандез, директор на IT and Business Process Association of the Philippines. И макар че роботите все още не са достатъчно умни, за да заменят човешките оператори, говорещи по телефона, които поемат обаждания от банкови клиенти или помагат на хора да се справят с проблеми с модемите си, те ще започнат да правят всичко това в рамките на пет години, твърди Ернандес, както и други специалисти в сферата на аутсорсинга.
Това означава, че индустрията трябва да модернизира уменията си и то бързо.
Автоматизацията оказа значително влияние върху аутсорсинг индустрията в Индия, която е силно ангажирана с мрежовите услуги и тези, свързани с информационни технологии. Високопоставени представители на индустрията се опасяват, че проблемите ще се задълбочат. Не много отдавна някои от тези услуги, като мониторинга на мрежите, изискваха десетки мрежови инженери, но сега могат да се извършват от шепа хора, които следят автоматизирана система.
Тези видове услуги представляват само малък дял от аутсорсинг бизнеса на Филипините. Но организацията на Ернандес се опасява, че колцентровете могат да се превърнат в следващата жертва, ето защо съставя план за насочване на индустрията към други услуги, като здравен мениджмънт, анимацията, разработването на игри и инженерните дейности. Някои колцентрове вече предоставят тези услуги от висок клас, заедно с конкурентите им в Индия и Виетнам.
Какви ще са последиците от случващото се върху икономиката на Филипините? Индустрията генерира 21,3 млрд. долара приходи през миналата година. Съдбата на индустрията ще се отрази на перспективите за работа на младите хора, които сега стават част от работната сила на страната.
Представители на индустрията твърдят, че перспективата зависи от това дали правителството на новоизбрания президент Родриго Дутерте може да помогне за развитието на достатъчно програми за специализирано образование, необходими за създаването на специалисти, които да извършват по-сложни задачи.