Платформите за споделена икономика като Uber и Airbnb са силно затруднени, докато някои европейски страни се опитват да регулират и осмислят бизнесите им. Европейският съюз (ЕС) най-накрая излезе с ръководни принципи за членовете си, казвайки им внимателно, че „споделената икономика като цяло е хубаво нещо, което не трябва да забраняват".
Реалните препоръки на Европейската комисия (ЕК) всъщност не са толкова благоприятни за Uber и Airbnb, коментира BloombergView. Поне обаче комисията установява нещо подобно на единен подход, който ще улесни платформите да предвиждат бъдещия си растеж и разходи, а това реално не беше възможно.
Според оценките на ЕК общите брутни приходи от платформите и доставчиците в споделената икономика през 2015 г. възлизат на 28 млрд. евро. Това не е много – оценката за потенциала е за над 500 млрд. евро. ЕК твърди, че трябва да се позволи на този потенциал да се развива. „Абсолютните забрани и количествените ограничения на дейността обикновено представляват крайна мярка. Като цяло те трябва да бъдат прилагани само ако и когато не могат да бъдат приложени други по-малко ограничаващи изисквания, за да бъде изпълнена легитимната цел в интерес на обществото“, посочва Комисията.
След това обаче институцията продължава с описанието на визията си за по-малко ограничаващите изисквания, което показва, че всъщност никак не е толкова голям защитник на споделената икономика.
Документът на ЕК призовава страните от ЕС да направят три важни разграничения: между професионалните и случайните доставчици на услуги, между служителите и независимите оператори и между платформите, които осигуряват информация и допълнителни услуги, и тези, които предоставят основна услуга.
Докато лобираха пред бюрократите и съдилищата по света за признание през последните години, американските компании стартираха с твърденията, че само предлагат платформи, на които други да предлагат услугите си. Те обаче не постигат успех на всички места с този си аргумент, включително в САЩ. Но поне у дома те имат свободата да работят. Макар че насоките на ЕК не са обвързващи, изглежда Европа ще има повече изисквания.
Uber, например, успя да уреди американските си съдебни дела, които принудиха компанията да възприема шофьорите си като служители и да им плаща съответните осигуровки. Насоките на ЕК разчитат на доста строго определение за служител, дадено от Съда на Европейския съюз: „Основната характеристика на трудовото правоотношение е, че за известен период от време дадено лице извършва услуги за и под ръководството на друго лице, в замяна на което получава заплащане“.
С други думи, ако доставчикът на услуга не определя независимо характера, заплащането и условията на работа, съществува трудово правоотношение. Това не оставя много пространство за действия на Uber: компанията определя правилата и цените. В европейската рамка шофьорите ѝ са най-малкото частни контрактори, работещи за таксиметрова услуга.
Според един от докладите, поръчан от ЕК като основа на насоките, около 900 хил. души работят като доставчици на услуги в европейската споделена икономика. Ако подобни правила се приложат, изключително малко вероятно е тази цифра да нарасне много или пък подобни позиции да помогнат за намаляването на безработицата в Европа.
Airbnb се изправя пред различен проблем. Наскоро доклад на Penn State (финансиран от хотелската индустрия, така че може би не е съвсем достоверен) показа, че хората, които дават под наем няколко жилища, формират 40% от приходите в Airbnb. В някои големи американски градове повечето приходи на Airbnb идват от професионални оператори, чиято собственост се отдава под наем 365 дни в годината. Европа вероятно няма да толерира това.
Наемодател, който се държи по подобен начин, ще се квалифицира като „търговец“ по силата на европейските правила, което би изисквало лицензи, отговорност и всички главоболия от управлението на бизнес. Освен това ЕК явно е по-благоприятно настроена към дългосрочния пазар на наеми. Много големи европейски градове изживяват остър недостиг на жилища, но не и на туристи, така че разпространението на краткосрочните наеми може да засегне качеството на живота.
ЕК пише: "Забраната на краткосрочното отдаване на апартаменти като цяло трудно може да бъде оправдано, когато краткосрочното отдаване на жилища може просто да бъде ограничено до максимум брой дни през годината например. Това ще позволи на гражданите да споделят имотите си от време на време без да изтеглят собствеността си от дългосрочния пазар на наеми“.
Това е подходът, който кристализира в Сан Франциско, например, където даден имот не може да бъде отдаван под наем за повече от 90 дни в годината. Това все още е много по-меко и логично спрямо правилата в някои европейски градове. В Берлин миналия месец беше въведен закон, който забранява всички краткосрочни отдавания под наем без разрешение от общината, а предвидената глоба е от 100 000 евро. Известно е, че в германската столица трудно могат да бъдат намерени жилища за дългосрочен наем, а ситуацията се усложнява от наплива от бежанци. Така властите затрудняват повече живота на Airbnb, отколкото бюрокрацията в Брюксел смята, че е подходящо.
Други градове имат дори по-странни правила. Барселона, например, забранява отдаването под наем на стаи от апартаменти за туристи – точно обратното на Санта Моника, където домакин в Airbnb трябва да живее в жилището през цялото време. Каталунската столица на практика изисква домакинът да превърне имота в хотел и да го управлява като такъв, като спазва всички регулации, съществуващи за хотелите.
Ако с времето всички европейски градове възприемат доста по-меките насоки, за Airbnb ще е по-лесно да постига ръст на тези пазари без да се изправя пред юридически рискове, свързани със съществуването си. Подобно единство обаче е изключително невероятно в близко бъдеще: почти всеки голям европейски град може да заяви, че условията му са достатъчно специални, за да оправдае сериозни ограничения или забрани.
Насоките на ЕК клонят към превръщането на „търговците“ - лица, които предоставят услуга чрез платформа, било то Airbnb, Mechanical Turk на Amazon или CoContest, законово отговорни за услугите, които предоставят, а това е още една стъпка към третирането им като собственици на малък бизнес. Съществуват аргументи, че Uber предоставя основно таксиметрова услуга, а не просто информация за шофьори и пътници, което ще го превърне в законово отговорно юридическо лице. Това е особено важен въпрос. Според Евробарометър най-големият проблем, който европейските потребители имат с услугите на споделената икономика, е че не знаят кой е отговорен в случай на проблем.
Не на последно място ЕК посочва, че данъкът добавена стойност, които съществуват навсякъде в Европа, трябва да важи за услугите, купувани и продавани чрез „споделените“ платформи. Това вероятно ще доведе до задължение на платформите да прилагат данъчно облагане и да събират пари за правителствата. Насоките призовават правителствата и компаниите от „споделената икономика“ да си сътрудничат в изготвянето на начин, по който това може да се случи.
Макар че насоките не означават каквито и да е незабавни промени, европейската бюрокрация се движи бавно както винаги, американските компании от споделената икономика - и големи, и малки, трябва да се подготвят да бъдат подложени на по-сериозни регулации в ЕС, отколкото у дома. Като цяло европейската бюрокрация не желае да разглежда голяма компания за споделено пътуване, например Uber, като платформа за работа между колеги или да възприеме професионалното отдаване под наем на апартаменти през Airbnb за нещо различно от собственик на хотел. И иска адекватни защити на потребителите и данъци.
Докато всички правила не се коригират спрямо услугите, продавани глобално чрез приложения, услугите или техните икономики няма да се разглеждат по по-различен начин от традиционната икономика. Това вероятно ще бъде благословия за потребителите, макар че не и за експоненциалните прогнози за растеж на операторите на споделената икономика.
преди 8 години Най- важната причина за действията срещу Еърбнб се корени в комисионната. Двата монополиста Прайслайн Груп и Икспидия прибират минимум 18-25% от стойността за всяка направена резервация. Докато ЕърБнб прибира под формата на комисионна само 5% , което я превръща в атрактивна платформа за резервации с тенденция да измести монополистите Прайслайн и Икспидия. Последните два монопола се опитват да запазят съществуващия модел и да прибират поне 1/4 от стойността на всяка резервация за себе си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години На ,,безплатния каталог" Букинг.ком. Тези противоречия в правораздавателната практика съвсем не тревожи чиновниците в КЗК и КЗП, тъй като те отдавна са остановили ред за решаване на подобни колизии, а редът е следният: След получаване на жалба чиновниците от КЗК и КЗП се свързват с изпълнителният директор на дружеството, което трябва да се разследва и му предлагат стещу ,,скромно дарение" те да впишат в решението тезата на изпълнителния директор и да отхвърлят иска срещу дружеството. Изпълнителният директор заплаща исканата сума, като в замяна на това получава ,,административна подкрепа". на това се дължат и противоречията и колизиите в правораздавателната практика на българската администрация и съдилища. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Въпреки, че въпросният сайт Бкинг.ком прибира между 18 и 50% от сумата за всяка направена резервация през платформата Букинг.ком и свързанте с нея, КЗК и КЗП ,,задружно,, решиха, че прибираната комисионна в размер между 18 и 50% не протоворечала на публикуваната търговска информация на първата страница на сайта Букинг.ком, според която при резервация търговският посредник не прибирал комисионна ,,No fees, no booking fee", тъй като дължимата комисионна не се прибирала директно от госта, а опосредствено - туристическият обект прибира дължимата комисионна от госта и я превежда по банковата сметка на Прайслайн Груп. Някой с по- високо ниво на умствена дейност би могъл да открие поне ,,незначителни противоречия" в решенията на българските КЗК и КЗП, примерно , като това, че платформата Букинг не може едновременно да бъде хем безплатна платформа( Бел. Решение КЗП) , в която собствениците носят отговорност за недостоверната информация, хем собствениците да превеждат между 18 и 50 % на ,,безп отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Пример за такова е изиксването рекламираният продукт да отговаря на действителността и да не въвежда потребителите в заблуда. Дали когато един клиент резервира туристически обект, който в действителност е частно жилище на едно лице, като 3 звезден хотел не се въвежда потребителят в заблуда? Според Комисията за защита на конкуренцията и комисията за защита на потребителите нямало нарушение,,тъй като платформата Букинг" само ,,представлява обектите", а отговорността за съдържанието на търговските съобщения принадлежало на собственика на въпросния обект". Решението на КЗК и КЗП е абсурдно, тъй като очевидно е, че платформата не представлява база данни за свободно публикуване на информация от собствениците, а търговски посредник, който прибира между 18-50 % от стойността на всяка направена резервация, а информацията за обектите не се пише от собствениците, а от ПйАр агенциите на въпросният търговски посредник Прайслайн Груп. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Интересно е защо корумпираните евро чиновници не са включили в платформите за ,,споделена икономика" и някои от стотиците сайтове, като Букинг.агода,kayak.. собственост на монополиста Прайслайн Груп или стотиците сайтове на другия монополист -Икспидия!? Това , което мотивира поведението на евро бюрократите не е грижата за правата на европейските граждани, а лобисткият и корупционен интерес на двата монополиста да бъде заличена платформата Еърбнб с юридически средства. Така например в един от сайтовете , собственост на Прайслайн Груп- Букинг 70% от включените обекти в България са без разрешително за осъществяване на търговска дейност или са категоризирани, като самостоятелни стаи, но се отдават през въпросната платформа Букинг , като 3-4 звездни хотели и хотелски апартаменти.т.е принадлежат на лица, които не само че на са търговци, но и нарушават множество императивни разпоредби на действащото потребителско законодателство отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Трябва да уведомиш и в руската армия за какво са точно създадени тези части. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Задните части са създадени за да си вършат физиологичната работа , а не за удоволствия , както ги ползвате вие ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Най-големите проблеми в политиката могат да се създадат от *** и агресивни *** и пишман-патриоти. Добрата новина е, че голямата част от вас се вълнува само от състоянието на задните си части, хахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Примера си го зачукай отзад...ще продължавам да твърдя , че хомосексуализмът като явление в обществото и особено в политиката може да донесе единствено проблеми ! Да се *** където си искат по отверствията , но защо го правят достояние на всички , па искат даже и одобрение ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години На никой не му дреме за форумните ти унижения, напълно си ги заслужил.Колко народ трябва да ти каже, че си неадекватен и кух, за да схванеш? Твърдя, че когато хомосексуалността се подтиска от срам или от страх, тя се изражда в хомофобия. Ако можеше да мислиш, щеше да го разбереш и от примера, който ти дадох. отговор Сигнализирай за неуместен коментар