fallback

Yahoo: потъващият кораб

Влошаването на финансовото състояние на компанията притеснява все повече онези, които планират да отправят оферти

17:51 | 07.04.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Според част от страниците от документа, който банкерите на Yahoo са раздали на потенциалните купувачи, финансовата ситуация на интернет гиганта от Силициевата долина става все по-тежка, пише CNBC.

Журналисти от Re/code са получили достъп до документите. За тези, които не са запознати, въпросната „книга“ се дава на потенциални купувачи, които да могат да подготвят своята оферта към компанията. В допълнение тези, които са заинтересовани, имат достъп и до информация, която не е публично достъпна.

Разглеждайки данните, част от банкерите посочват, че документът e смущаващ и вероятно показва лицето на една компания, която се движи стремително надолу, а перспективите ѝ за справяне с проблемите стават все по-малки. Тази информация може да притесни мнозина.

Кара Суишър, автор на CNBC, посочва, че също би била предпазлива, ако тези новини се задълбочат. При последното представяне на финансовите си резултати Yahoo показа слайд от презентацията си, в който разкри резултатите, които очаква да постигне за 2016 г. Компанията прогнозира, че приходите ѝ ще се свият с близо 15%, а печалбата – с над 20%. Приходите се очаква да се сринат от 4,4 млрд. долара през 2014 г. и 4,1 млрд., долара през 2015 г. до 3,5 млрд. долара през 2016 г. Междувременно печалбата преди данъци, такси и амортизация ще се свие от 1,4 млрд. долара през 2014 г., малко под 1 млрд. долара през 2015 г. до 750 млн. долара през 2016 г.

Въпреки че разходите също намаляват, това не е достатъчно, за да компенсира останалите проблеми. Yahoo очаква броят на служителите ѝ да достигне 9000 в края на 2016 г. През 2014 г. те бяха 12 500, а през 2015 г. - 10 500.

Финансовите резултати за 2016 г. показват и няколко други обезпокоителни тенденции – спад в разходите, направени към партньорите за пренасочване на уеб трафик (TAC) и таксите, които получава от своите азиатски активи. През 2017 г. Yahoo ще загуби 120 млн. долара от такси заради връзката с Yahoo Japan. (Yahoo Japan се насочи към Google преди шест години). Въпреки че Yahoo ще получи други 120 млн. долара годишно за брандиране и технологии от Yahoo Japan, нейният собственик SoftBank не е доволен от споразумението и ситуацията става все по-напрегната.

Що се отнася до таксите за пренасочване на уеб трафика, документите сочат, че те са нараснали от близо 220 млн. долара през 2014 г. до 875 млн. долара през 2015 г., а през 2016 г. ще са 1 млрд. долара. Какво означава това? Нека обясним: Главният изпълнителен директор Мариса Майер сключи сделки между търсачката и други компании, като Mozilla и Oracle, които обаче имат висока цена.

Въпреки че тя и главният финансов директор Кен Голдман публично са казвали, че тези връзки са печеливши (и продължават да го казват по време на срещи), те не посочват точно колко са печеливши, а много купувачи смятат, че не са чак толкова.

Част от потенциалните купувачи, с които Суишър е говорила, смятат, че документите, както и отговорите на Майер и Голдман (който не казва много по принцип), са объркващи, защото бизнесът на Yahoo е станал толкова оплетен, че не е лесно да се каже кои части от него са печеливши и кои не.

Другите слайдове от презентацията на Yahoo са също толкова объркващи. Така например разходите за част от служителите, работещи за търсачката ѝ, влизат в частта с научни изследвания. Освен това данните за регионалните подразделения по света не са отделени, както преди. Тези за Азиатско-тихоокеанския регион бяха сложени при информацията за подразделението за продажби. Никой не знае къде са отишли по-високите разходи за храна на служителите – нещо, за което Майер преди говореше много. Но те са някъде там.

В допълнение директорите на Yahoo, включително Майер и Голдман, отказват да дават повече подробности по време на срещи, докато купувачите не бъдат одобрени за следващия кръг. Какво се случва със спада на приходите от дисплейна реклама? Кой се грижи за Tumblr? Какво ще се случи със съкращенията на цялото медийно звено?

Във всеки случай първоначалните оферти за Yahoo трябва да бъдат направени до понеделник.

Встрани от всичко това, нещото, което прави впечатление на потенциалните купувачи, е донкихотовският опит на Майер в мобилната сфера. Наричайки го личен асистент и игнорирайки факта, че Apple, Google, Amazon и Microsoft вече имат продукти като този, един от слайдовете посочва, че продуктът „изпълнява задачите от ваше име“.

Въпреки че някои се плашат от данните, всички, с които журналистът на CNBC е разговарял, планират да отправят оферта, до голяма степен, защото Yahoo остава един от най-големите играчи в уеб бизнеса и е трудно да си представят, че са способни да купят нещо толкова голямо.

Повече технологични новини можете да научите от видето на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:28 | 12.09.22 г.
fallback