Преди две години Марк Зукърбърг се качи на сцената на Mobile World Congress, годишното събиране на представителите на индустрията в Барселона, за да увери мобилните оператори, че Facebook е техен естествен партньор. Той тъкмо беше разкрил придобиването на чат приложението WhatsApp за 22 млрд. долара и не спираше да говори за инициативата Internet.org, която предлага достъп до основни интернет услуги, включително Facebook, на хора, които досега не са били свързани с мрежата. Основателят на социалната мрежа обеща да „изгради нещо, което ще се превърне в по-печеливш модел с повече абонати за мобилните оператори“. Според Зукърбърг работейки заедно, двете страни могат да се възползват значително, пише в свой анализ Bloomberg.
Докато Зукърбърг се готви да се върне в Барселона за тазгодишния Mobile World Congress на 22 февруари, директорите на мобилните оператори твърдят, че неговата компания им изглежда повече като конкурент, а не толкова като партньор.
Миналата година WhatsApp започна да предлага безплатни гласови разговори – нещо, което Facebook вече предлага, а двете марки имат собствени приложения за изпращане на съобщения. Този тип услуги намаляват приходите на операторите от гласови разговори и изпращането на съобщения, защото се предлагат през интернет. Някои мобилни оператори твърдят, че Facebook и нейните услуги са „храненици“, които разчитат на инфраструктурата на операторите, без да харчат никакви пари за подкрепата ѝ.
„WhatsApp се конкурира са нас, не само в изпращането на съобщения, но и в гласовите разговори“, коментира главният оперативен директор на Telefonica Хосе Мария Алварез-Палете. По думите му трябва да има еднакви правила за тях, щом предлагат еднакви услуги.
Telefonica има големи операции в Латинска Америка. Освен това работи на развиващи се пазари, където напрежението с приложенията става все по-очевидно. Операторите там са по-зависими от приходите от гласови и текстови разговори (в развитите страни трафикът на данни носи повече средства). През декември бразилски съдия нареди WhatsApp да спре услугата си в страната след оплакване от група, лобираща в полза на телекомуникационните компании. Въпреки това решението скоро беше отхвърлено от друг съд.
От октомври насам Египет спря няколко подобни приложения. Индийският телекомуникационен регулатор забрани на операторите да дават отстъпки за достъп до определени уебсайтове. Това е директно предизвикателство към Internet.org на Зукърбърг, която предлага безплатен достъп до социалната мрежа и 30 други платформи с някои мобилни планове.
В Южна Африка операторите MTN Group и Vodacom Group твърдят, че услуги като WhatsApp, Skype, Google Hangouts и Viber струват на страната милиарди от данъчни приходи и компрометират сигурността, защото тяхното криптиране позволява на престъпниците да избягват правителственото наблюдение.
Южноафриканският телекомуникационен регулатор започна разследване за влиянието на тези услуги, а Нигерия обмисля дали да не въведе регулация за тях.
WhatsApp не разкрива данни за гласовите обаждания, които предлага, но твърди, че има 1 млрд. потребители, близо два пъти повече, когато Facebook я купи. Skype твърди, че обслужва обаждания от общо 2 млрд. минути дневно. В Източна Европа, където тези приложения набират все по-голяма популярност, приходите на мобилните оператори от гласови повиквания са спаднали с една трета през последните пет години – спад, който не е напълно компенсиран от нарастващото използване на данни, твърди анализаторът на Bloomberg Intelligence Ерхан Гурсе. Facebook отказва да коментира въпроса.
Сега всички мобилни оператори се обединяват срещу Facebook. Компанията има повече от дузина партньорства с оператори от Парагвай до Филипините. Много от тях твърдят, че има полза от партньорството им със социалната мрежа, тъй като насърчава използването на данни и има потенциала да увеличи приходите им.
Millicom International Cellular, оператор, който има повече от 63 млн. абонати в Африка и Латинска Америка, предлага промоции на някои пазари, като дава свободен достъп до Facebook и Internet.org за няколко месеца.
Миналата година компанията отчете, че 33% от абонатите, които се включват в инициативата, в крайна сметка започват да си плащат след това за други планове. По подобен начин третата по големина мобилна компания в Южна Африка Cell C предлага Facebook и WhatsApp безплатно при определени абонаментни планове, най-вече защото привличат нови потребители.
По думите на главния изпълнителен директор на Cell C Хосе Дос Сантос компанията е наясно, че ако не прави иновации около тези услуги и не носи повече стойност на клиентите си, съществува по-голям риск да бъде пренебрегната от абонатите.
Някои анализатори смятат, че в дългосрочен план WhatsApp и алтернативните услуги може да не се окажат чак такава заплаха за мобилните оператори.
„Ако операторите поставят коректни цени на своите предложения, свързани с трафика на данни, те ще могат да генерират приходи“, твърди Джон Дилейни, анализатор на IDC.