Компанията майка на Google - Alphabet, този месец успя да изпревари Apple като най-високо оценяваната публична компания в света – на повече от 550 млрд. долара. В дългосрочен план обаче гигантите може да се сблъскат с трудности да останат доминиращи заради нарастващата конкуренция от страна на Китай, пише в свой анализ Financial Times.
Ако обърнем внимание на спада в цените на акциите през последните няколко месеца, надмощието на Google може да бъде запазено, докато книжата на Apple потъват. Анализаторите са по-песимистични за потенциала за растеж на производителя на iPhone на пазари, които са близо до своето насищане.
Apple притежава една седма от световния пазар на смартфони, нареждайки се само след Samsung. Две трети от продажбите на Apple се осъществяват извън САЩ, а на тези пазари iPhone се сблъсква със значителна конкуренция от страна на по-евтините марки. На следващите места в класацията на най-големите производители на смартфони в света се нареждат имена от Китай – Huawei, Xiaomi и Lenovo.
Световният пазарен дял на Samsung се сви от една трета до една пета само за три години, докато китайските конкуренти набраха сили.
Въпреки че търсачките не се сблъскват с такова насищане на пазара като смартфоните, доминацията на Alphabet също може да бъде оспорена. Повече от половината от бизнеса на компанията е позициониран извън САЩ и нейният най-голям продукт до момента е Google, която се радва на две трети от пазара на десктоп търсачки в света. На второ място е Bing нa Microsoft, следвана от китайската Baidu.
Тези проценти са разменени в Китай. Във втората най-голяма икономика в света Baidu има 70% пазарен дял и около 600 млн. активни потребители месечно, което е по-малко от половината население на страната. Половин Китай има достъп до интернет и стотици милиони китайци предстои да станат онлайн потребители. САЩ достигна това ниво преди 15 години, а сега 90% от хората там сърфират в интернет.
Делът на пазара на търсачки не е всичко, разбира се. Имейл услугата на Google, Gmail, има над 1 млрд. активни потребители месечно, а способността на компанията да генерира добър марж на печалба означава много повече от това с какъв пазарен дял разполага.
И все пак е трудно да се игнорира въпросът за това до колко потребители по света достига компанията. Въпреки че има големи различия между една компания, която се финансира от продажбите на реклами, и една, която разчита на смартфони, Apple и други технологични фирми имат по петите си редица китайски компании.
Alibaba достига до повече хора от Amazon, тъй като китайците обичат повече от американците да пазаруват онлайн. Електронната търговия представлява една десета от всички продажби на дребно в Китай, в сравнение с около 7% в САЩ.
Мобилното чат приложение на Tencent – WeChat, има повече от 650 млн. активни потребители месечно и наваксва бързо разликата си с WhatsApp на Facebook, която вече премина границата от 1 млрд. потребители.
От своя страна Facebook е блокирана в Китай, което позволи на микроблогинг уебсайта Sina Weibo да натрупа повече от половин милион потребители, които ползват Weibo за социална мрежа, подобна на Twitter.
Доскоро тези китайски технологични групи се фокусираха до голяма степен върху вътрешния си пазар, но напоследък показват все повече амбиции да излязат на други пазари. Рекордното първично публично предлагане на Alibaba в САЩ през 2014 г. е ясен пример. От своя страна Baidu също обмисля експанзия в чужбина и вече навлезе на бразилския пазар. Google пък разработва автономни коли.
Голямата технологична четворка – Google, Apple, Facebook и Amazon, скоро може да се конкурира още по-директно с китайските четири – Baidu, Huawei, Sina и Alibaba. В не много далечно бъдеще може да видим как Apple отпада от челната позиция, допълва анализът на Financial Times.