Китай, втората по големина в света икономика, задвижвана от нарастващата си средна класа, през миналата година се превърна в най-големия пазар за Apple след Северна и Южна Америка. За да продължи да расте, докато китайската икономика се охлажда, Apple трябва да достигне до хора като Уан Тиен, сервитьорка в югозападния град Чунцин, която не е част от пазара, който доведе до бума на iPhone, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Уан изкарва около 1 000 юана (152 долара) месечно, което прави ключовия за Apple iPhone 6S непосилен за нея, тъй като цената му започва от 5 288 юана.
„Просто не си струва парите“, коментира тя.
iPhone и растящите продажби в Китай помогнаха на Apple да стане най-печелившата и високо оценявана компания в света. Но тя очаква намаляване на поръчките на последните модели iPhone на фона на признаците за по-слабо търсене в световен мащаб. На 19 януари Китай обяви, че икономическият растеж на страната е достигнал най-бавния си темп от 25 години насам. Комбинацията от тези данни и лошата прогноза за търсенето потопиха акциите на Apple с 25% от юли досега.
Докато главният изпълнителен директор Тим Кук се готви да обяви финансовите резултати на Apple за тримесечието, което приключи на 26 декември, инвеститорите се фокусират върху перспективите пред iPhone на най-големия пазар на смартфони в света.
„Хората ще обърнат внимание на това какво има да каже Тим Кук за Китай“, твърди анализаторът на Mizuho Securities Абхи Ламба. По думите му фокусът ще бъде върху това дали компанията може да се справи с тенденцията в икономиката, която се наблюдава в макроикономически план.
Предизвикателствата пред Кук са: как продажбите да продължат да растат в Китай, този толкова наситен пазар на смартфони, как да убеди потребителите, които предпочитат по-евтини устройства, да се насочат от евтините местни марки към Apple, и как да продължи да поддържа добрите си отношения с правителството, чиято политика понякога влиза в противоречие с тази на Запада.
Ключов пазар
Трудно е да се пренебрегне важността на Китай за растежа на Apple. Страната носи около 25% от глобалните приходи на компанията. През трите месеца около Лунната нова година през 2015 г. Apple е продала повече смартфони iPhone в Китай, отколкото в САЩ.
За фискалната година, която приключи на 26 септември, Apple отчете 58,7 млрд. долара приходи от Китай, с 84% повече от предходната година. В останалата част на света Apple отбеляза растеж от 16%.
През август, когато акциите на Apple поевтиняха заради опасенията за икономическия растеж на Китай, Тим Кук предприе необичайна стъпка, за да увери инвеститорите, че бизнесът на компанията му остава силен. А през октомври той обяви, че Apple не е „силно зависима от незначителните промени“ в темпа на растеж на китайската икономика.