fallback

Големите очаквания започват да тежат на Xiaomi

Компанията не успява да се справи с големите конкуренти на вътрешния си пазар, а анализаторите са скептични към представянето ѝ

08:43 | 12.01.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Преди година основателят на китайския производител на смартфони Xiaomi Лей Дзюн обяви в отворено писмо до своите служители, че компанията е най-високо оценяваният технологичен  стартъп в света.

В текста той обеща, че фирмата ще “се отправи към места, за които останалите не са и сънували”.

Да живееш с подобни очаквания е истинско предизвикателство. Xiaomi не успя да постигне целта си за продажбата на 80 млн. смартфона през 2015 г., твърдят източници, близки до компанията. Същевременно инвесторите поставят под въпрос оценката на Xiaomi от 46 млрд. долара, която е базирана на все още нереализираните планове на компанията да генерира значителни приходи от интернет услуги, пише в свой анализ Wall Street Journal.

Забавянето на китайската икономика и сътресенията на фондовия пазар в страната карат инвеститорите да преразглеждат високите оценки на стартъпите в Китай. Компании като Xiaomi, които са набрали огромни суми по време на китайския бум на мобилния интернет, сега са изправени пред нарастващия натиск да оправдаят очаквания.

“На фона на забавянето на китайската икономика много стартиращи компании трябва да бъдат по-предпазливи в своите стратегии за експанзия”, твърди Никол Пенг, анализатор пазарни проучвания в Canalys.

Xiaomi се изкачи до върха на китайския пазар на смартфони през 2014 г. с идеята да предлага хардуер като събере голяма база от потребители - един бизнес модел, който обикновено е предпочитан от интернет компаниите, не от тези, които продават физически продукти.

През същата година продажбите скочиха тройно спрямо предходната година и компанията продаде 61 млн. смартфона. Лей заложи на създаването и развиването на фен клубове и използва т.нар. флаш продажби - промоции в рамките на 24 или 36 часа, за да стимулира продажбите на смартфони, които от хардуерна гледна точка се конкурират с iPhone, но се предлагат на по-ниски цени. Той прие ниските маржове на печалба с идеята, че по-късно ще може да продава различни услуги на потребителите.

Инвеститорите бяха очаровани.

През декември 2014 г. Xiaomi набра 1,1 млрд. долара в рамите на кръг за финансиране, който оцени компанията на над 46 млрд. долара. По това време тя надмина дори Uber Technologies, макар че Uber след това си върна лидерската позиция.

Но смартфоните на Xiaomi, които някога се разпродаваха минути след обявяването на лимитираните продажби чрез промоции, сега са лесно откриваеми - промяна, която според анализаторите показва забавяне на търсенето.

Освен това забавянето на китайския пазар на смартфони изкара наяве слабостите на Xiaomi. Компанията загуби пазарен дял заради утвърдени конкуренти с по-големи финансови и технологични възможности, като Huawei Technologies, която пусна конкурентна линия смартфони от висок клас. Huawei успя да изпревари Xiaomi и се превърна в китайския топ производител на смартфони през третото тримесечие на 2015 г. според Canalys. Huawei, която продаде повече от 100 млн. мобилни устройства през миналата година, насочва все по-голяма част от усилията си към чуждестранните пазари. Инженерните успехи и имиджа на Huawei, изграждани с десетилетия, правят конкуренцията от страна Xiaomi в Китай все по-трудна, твърдят анализатори.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:02 | 12.09.22 г.
fallback