След изключително бурната 2015 година за технологичния свят Wall Street Journal обръща поглед към 2016 г. с прогноза за пет тенденции, на които ще станем свидетели през следващите 12 месеца. Ето и какво ни очаква догодина според анализа на медията.
1. Ще има още кръв
Според журналиста Кристофър Мимс през предстоящата година голяма част от печелившите и губещите стартиращи компании ще попаднат на правилните си места от гледна точка на своята пазарна оценка. Истинските еднорози (стартиращи компании, достигнали пазарна стойност от 1 млрд. долара) ще абсорбират още повече средства, докато оценките на много фирми ще се понижат.
Това не е нещо лошо, а е страхотно, защото показва, че пазарът работи. Ако има някакъв недостатък в тази система, той е, че акциите на стартиращите компании преди първичното им публично предлагане са относително неликвидни и има относително ограничена информация за истинското състояние и потенциала на тези фирми. Ако анализаторите, които имат тежката задача да прогнозират отвъд всички неясноти, успеят да си свършат работата, цял куп стартъпи с големи имена ще получат понижения на оценките си.
Но това е само началото. През 2016 г. някои стартиращи фирми могат да спрат да съществуват в сегашния си вид. Цели сектори са узрели за консолидация, в това число доставките на храна, технологичните реклами и финансовите технологии. Опитът от последния технологичен икономически балон сочи, че от останките на такива стартъпи се получават големи уроци, които водят до изграждането на следващите технологични гиганти.
2. Някои технологични титани ще си купят медии
Често срещан мит е, че онези, които градят богатство си от технологиите, искат да заменят традиционните медии. Както каза веднъж главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг, една от целите му е да създаде най-добрия вестник в света. Какво да кажем за Washington Post на Джеф Безос и South China Morning Post на Джак Ма? През тази година имаше толкова много придобивания на медии, че изборът става все по-малък.
3. Прогнозирането на бъдещето ще стане изключително лесно
Алгоритмите за прогнозиране са станали толкова вездесъщи, че вече ги приемаме за даденост. Има причини сега тези прогнози да са по-добри от всякога. Тъй като кодът, който стои зад тези алгоритми, и знанието, което е нужно за използването им, стават все по-разпространени, ние бързо навлизаме в един свят, в който единственото необходимо за определянето на използваемите прогнози е събирането на правилните данни.
Това не означава, че главните изпълнителни директори могат да поискат кристални топки, на които да предсказват всичко, което си пожелаят. Особеното за големите обеми от информация е, че бизнесът се нуждае от експерти, които да ги разчитат, така че да могат да надвият конкуренцията.
4. Ще заобичате или намразите виртуалната реалност
Точно за празниците Samsung Electronics пусна първата си добра и сравнително достъпна от гледна точка на цената потребителска система за виртуална реалност - Gear VR. За съжаление тя работи само със смартфоните на Samsung. Но в началото на 2016 г. в този сегмент се очакват още много устройства - на Oculus, HTC и други. Дори и да не сте от хората, които веднага опитват с новите технологии, вероятно познавате някого, който е. Това означава, че 2016 г. ще е годината, в която много от нас за първи път ще се докоснат до виртуалната реалност. Въпросът е на кого и доколко ще му хареса тази нова технология.
5. Технологичните прогнози ще си струват толкова, колкото сте готови да платите за тях
Бъдете внимателни, когато пред очите ви отново се появят подробни прогнози за бъдещето на даден пазар. Това, че са в комплект с графика, не ги прави по-добри от всички други предположения. Според Майкъл Дел големите обеми от данни ще бъдат следващата огромна индустрия. Той не посочва кога ще се случи това, но със сигурност в бъдеще тоновете информация ще играят все по-важна роля.