Феновете на „Междузвездни войни“ могат да си купят фигурка на Дарт Вейдър и светлинен меч за около 4,59 долара. Чифт червени слушалки Beats Solo могат да бъдат открити и само за 107 долара – около половината от реалната им цена. Изгодните оферти изобилства в сайта Taobao на Alibaba Group Holding, онлайн пазар, подобен на Ebay, в който търговци и купувачи си дават среща.
Милиардерът и председател на Alibaba Джак Ма обаче не успява да се справи с лошата репутация на компанията си, свързана с факта, че в сайта се продават фалшификати и евтини копия на прочути марки, пише в свой анализ Bloomberg. Той се насочва към 2016 г. след една не особено лека година, в която компанията изтри около 50 млрд. долара от своята пазарна стойност заради множеството съдебни дела и критиките от китайските и американските регулатори.
Изчистването на имиджа ще бъде една от ключовите цели на Alibaba през следващата година, за да може да спечели доверието на търговците и на пазаруващите в чужбина, откъдето Джак Ма иска да получава повече от половината приходи на компанията, като се надява това да се случи в рамките на десетилетие.
Забавянето на растежа на китайската икономика прави тези задачи още по-трудни за изпълнение. На вътрешния си пазар JD.com печели клиенти, отчасти, защото разполага със стоките и продава директно на клиентите си, подобно на Amazon. Този бизнес модел е по-лесен за регулиране, твърди Мишел Ма, анализатор на Bloomberg Intelligence.
"Досега ръководството трябваше да е елиминирало този проблем“, твърди Сайръс Меуауала, управляващ директор на базираната в Лондон CM Research. “Фактът, че не са, е притеснителен знак за инвеститорите“.
По-големият проблем
Неуспехите в премахването на фалшификатите и съмнителните продукти в платформите на Alibaba е част от по-голям проблем в Китай, където пиратството е широко разпространено и засяга всичко – от DVD-та до всичко останало. Но с течение на времето разрастващата се средна класа ще започне да иска по-висок клас продукти, с което натискът върху Alibaba да отстрани проблемните стоки ще стане още по-голям.
Китайската компания печели от Taobao благодарение на рекламните приходи, които получава, а трети страни продават стоките си през платформата. Разнообразието е голямо – от храна до медицинско оборудване. Откакто продуктите не попадат директно в ръцете на Alibaba, за нея е много по-трудно да удостовери дали са фалшиви или не.
И все пак компанията твърди, че се опитва да се справи с проблема.
Фалшификатите
Alibaba “е ангажирана със защитата на правата върху интелектуалната собственост и борбата с фалшифицирането“, обяви компанията в изявление, изпратено в петък. „Фалшифицирането е проблем, с който се сблъскват всички глобални компании за електронна търговия и ние правим всичко възможно, за да се справим с това“.
Компания извършва мониторинг и е премахнала повече от 90 млн. продукта преди първичното си публично предлагане през 2014 г. Собствениците на брандове могат да използва платформата за подаване на сигнали онлайн, за да докладват за нарушения. Обвинените в продажбата на фалшификати разполагат с три дни, за да опровергаят твърденията. Ако се докаже, че стоките са фалшиви, те биват премахнати от уебсайта, посочват от Alibaba.
Освен това компанията работи с марки като Nike и Adidas за премахването на фалшификатите в категориите за спортни обувки, часовници и чанти в Taobao, а стотици търговци са били санкционирани за нарушения.