Инвеститорите, които са жадни за някогашното бързо печелене на пари от първични публични предлагания (IPO) на технологични компании от Силициевата долина, трябва да се насочат към друго място – Европа, пише в свой анализ Bloomberg.
Компании от Париж до Лондон и Берлин привличат рекордни суми, а листнатите наскоро акции в Европа поскъпват с 20% в месеца след IPO-то си, в сравнение с 6,7% за листнатите в САЩ. Основната причина – първоначалните им оценки са почти наполовина на тези на американските.
Инициативите на правителствата и компаниите са довели до увеличение на броя на стартиращите компании в Европа през тази година. Фирми като френския доставчик на софтуер за сигурност Oberthur Technologies и британския сайт за парични преводи TransferWise привлякоха заедно 9,4 млрд. долара през 2015 г., а сега Европа разполага с повече професионални разработчици на мобилни приложения от САЩ, твърди рисковият инвеститор Atomico.
"Има множество възможности за инвеститорите и предприемачите“, твърди Марк Тлуж, главен изпълнителен директор на Mangrove Capital Partners, един от първите инвеститори в Skype. “Американските компании получават все по-висока капитализация, но на публичния пазар инвеститорите биха заявили, че цената не отразява реално бизнеса. В Европа този феномен го няма."
Общо 11 европейски технологични компании са обявили IPO-то си през тази година, набирайки общо 1,8 млрд. долара, сочат данни, събрани от Bloomberg. За сравнение, 13 фирми отвъд Океана са направили същото и са продали акции за 4,3 млрд. долара.
Последният пример е швейцарският доставчик на мобилни услуги CLX Communications, чиито акции скочиха с 49% в месеца след първичното им публично предлагане, в сравнение с ръста от 3,7% на доставчика на облачни услуги Pure Storage в САЩ.
Това явление се наблюдава преди всичко в областта на технологиите. В други индустрии, скоковете през първия месец са едни и същи. Данните не се отнасят до Square и Match Group, чиито книжа поскъпнаха с по повече от 20% от дебюта им на борсата преди по-малко от две седмици.
От 2013 г. насам еуфорията около технологичните стартъпи в САЩ доведе до три пъти повече „еднорози“, отколкото в Европа. По този начин са наричани стартъпи, чиято оценка надхвърля 1 млрд. долара. Но това също така ги направи по-скъпи.
Причините за скока в стойността на частните американски технологични компании са добре известни – надпреварата между хедж фондовете и взаимните фондове да наливат пари в горещи фирми, още преди те да станат публични. В Европа ранните инвеститори са склонни да чакат повече, твърди Фернандо Чуека от Carlyle Group.
На азиатските пазари 54 технологични компании са листнали акциите си за първи път тази година, достигайки обща стойност от 2,1 млрд. долара. В рамките на месец капитализацията им скочи със 189%. Това е така, защото най-добре представилите се са се листнали на борсите в Китай и Хонконг, където инвеститорите нямат търпение да навлязат на „горещия“ пазар, твърди Чарли Оудри, базиран в Лондон мениджър в Henderson Global Investors.
Сюзан Антъни от Mirabaud Securities твърди, че може да насочи фокуса си към по-големи и по-развити пазари като САЩ.
"Има интересни компании в Европа, но трябва да познавате пазара, а това означава допълнителен риск в сектор като технологиите, който се развива непрестанно“, твърди Антъни.
За инвеститорите, които са достатъчно смели, се задават нови възможности, Oberthur, която е подкрепена от Advent International, ще листне акциите си и твърди, че това ще бъде най-голямото европейско технологично IPO за годината.
Sigfox, която създава евтини безжични мрежи, търси най-малко 200 млн. долара финансиране и обмисля също да стане публична компания. Германските стартъпи Delivery Hero Holding и SoundCloud също мислят за IPO.
“Когато започнах в Mangrove, Европа беше като пустиня“, твърди Тлуж. „15 години по-късно имаме успешни истории във всяка страна и капиталите са налице. Никога не е имало по-добре време за европейските технологични компании“.