fallback

Как Alibaba отразява промените в китайската икономика?

Потреблението и услугите се превръщат в основен двигател на икономическия растеж в Китай

12:35 | 28.11.15 г.

Когато гигантът в електронната търговия Alibaba Group Holding обяви, че резултатите му за третото тримесечие надминават очакванията на анализаторите, цената на акциите на компанията се изстреля до най-високото си ниво от повече от два месеца, пише Bloomberg.

Тези данни са забележителни, като се има предвид, че корпоративните печалби в Китай са под натиска на най-голямото забавяне на растежа на икономиката от 25 години насам.

И все пак по-добрите от очакваното финансови резултати на Alibaba - компания, която оперира в различни сфери - от онлайн търговия на дребно до търсачки и облачни услуги, показват нововъзникващи тенденции във втората по големина икономика в света.

В много отношения Alibaba е полезен ориентир за по-големите промени в Китай - нейната икономика от над 10 трлн. долара се насочва все повече към потреблението и сектора на услугите.

Този акт на ребалансиране от страна на правителството на президента Си Дзинпин изглежда набира скорост. Продажбите на дребно нараснаха по-бързо от инвестициите от началото на годината до септември, което е значителна промяна спрямо дните, когато жилищното строителство беше основният двигател на растежа. 

“Градивните елементи вече са на мястото си за това, което би могло да се превърне в най-голямото потребление на XXI век”, твърди Стивън Роуч, старши научен сътрудник в Университета в Йейл.

Доказателствата са навсякъде: от продажбите на билети за кино до смартфоните. Потребителите харчат.

През последното тримесечие Apple генерира 12,5 млрд. долара приходи в Китай, Хонконг, Макао и Тайван. Това е почти двойно повече спрямо година по-рано, въпреки че е с 5,4% по-малко спрямо предходното тримесечие.

Главният изпълнителен директор на Apple Том Кук очаква най-населената страна в света да се превърне в най-големия пазар на компанията. До следващата година технологичният гигант ще има 40 магазина в региона, а в момента има 25.

Милиардерът Джак Ма, който е основател на Alibaba, през октомври заяви по време на конференция, посветена на облачните услуги, че Китай вече не разчита толкова на инвестициите и износа, колкото на вътрешното потребление. Той очаква средната класа в страната да достигне 500 млн. души до 2030 г., от 300 млн. души в момента.

Бързо развиващият се пазар на местни услуги в азиатската страна се очаква да достигне 7,28 трлн. юана (1,14 трлн. долара) продажби до 2017 г.

Местните услуги са ключова област на конкуренцията в Китай, тъй като хората използват все повече смартфоните си и интернет, за да поръчват храна за вкъщи, да плащат за козметични процедури и да търсят домашни помощници. Китайските потребители на услуги, базирани на локацията, могат да се увеличат с 29% до 400 млн. до 2017 г., твърди базираната в Шанхай консултантска компания Research.

В някои отношения компании като Alibaba берат плодовете на този преход, който започна при предшественика на Си Дзинпин, когато заплатите започнаха рязко да се увеличават, повишавайки покупателната способност на домакинствата.

"Потребителите играят ролята на двигател на китайския растеж и имат потенциала да го бъдат такъв за години напред", коментира Даниел Росън, партньор в базираната в Ню Йорк компания за проучвания Rhodium Group.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:35 | 10.09.22 г.
fallback