Делът на американските компании в първичните публични предлагания удари седемгодишно дъно, предвещавайки слаби резултати за инвеститорите, които са вложили милиарди долари в стартъпи с надеждата това да им се отплати, пише Wall Street Journal.
Само 11% от американските IPO-та до момента през 2015 г. са на технологични компании, сочат данни на компанията за проучвания Renaissance Capital. Това е най-ниското ниво от 2008 г. насам, когато делът им беше 10%, а финансовата криза тъкмо започваше. Междувременно акциите на много от компаниите, които станаха публични, не се представят добре.
Тези данни изпращат силен сигнал, че по-широкият пазар не тръпне в очакване да купи всичко, което рисковите инвеститори продават, заплашвайки перспективите на това, което се явява един от най-стабилните сегменти на инвестиционния пейзаж в САЩ.
За инвеститорите, които се втурват да купуват рано дялове във все още частни компании, като фирмата за търговия с луксозни стоки на дребно Gilt Group и производителя на преносими устройства Jawbone, залозите са големи.
В момента има поне 117 частни компании, оценени на 1 млрд. долара или повече, което е близо два пъти по-голям брой спрямо година по-рано. Тези инвеститори биха имали проблем, ако пазарът на IPO-та не успее да подкрепи по-високите оценки. Това може да създаде напрежение между изпълнителните директори на частните компании, много от които твърдят, че са щастливи да останат частни, и инвеститорите, които в крайна сметка искат да вложат средствата си.
Някои от най-високо оценяваните стартъпи нарочно забавят IPO-тата си и нарастват с темпове, които биха могли да бъдат приети радушно от публичните инвеститори. Uber Technologies например се очаква да увеличи приходите си с 400% тази година, а тези на Airbnb да скочат три пъти.
Известният рисков инвеститор Марк Андрийсен твърди, че инвеститорите не действат толкова бързо в момента, което дава повече време на бизнеса да узрее.
Редица фактори накараха технологичните компании да отложат плановете си да станат публични. Много фирми го правят заради изгодните кръгове за набиране на средства, които им осигуряват достатъчно капитал, така че да разширяват дейността си по цял свят без излишни главоболия, свързани с инвеститорите.
Uber събра повече от 5 млрд. долара от инвеститори, сред които Microsoft, а това оцени фирмата на 51 млрд долара.