Често срещана мантра е, че служителите са най-големият ресурс на всяка една компания. Но също толкова вярно е, че те може да са и най-големият ѝ пасив.
Едва ли минава седмица, без дадена компания да не падне жертва на служители, които са се превърнали в неин враг, пише в свой анализ сп. Economist.
Нека си припомним само случая с Ashley Madison – сайт за съпружески двойки, които търсят извънбрачна афера. На 20 юли той заяви, че е хакнат. Според главния изпълнителен директор Ноел Байдерман атаката е била дело на вътрешен човек.
Малко по-рано, на шести юли, HSBC уволни група служители, за които е разбрала, че са се снимали по време на „имитация на обезглавяване в стил Ислямска държава“ на азиатски колега, който бил облечен в оранжева роба.
Според списанието най-масово често срещаният пример за врага отвътре е измамникът. Economist Intelligent Unit редовно организира проучвания сред висши мениджъри по тази тема.
През 2013 г. проучването показа, че около 70% от запитаните компании са пострадали поне веднъж от такава измама, в сравнение с 61% при предишно изследване. Често измамите са на дребно – проучване на YouGov сред британски служители през 2010 г. разкрива, че четвърт от онези, които имат право на служебни разходи, са ги раздули.
Измамите обаче може да са много по-дръзки – например от бивши служители, навредили с открадната технология и ноухау или клиентски списъци.
Още по-вредни са вандалите. Те обикновено за водени от желание за отмъщение, а не от рационален мотив.
Дейвид Робертсън от K2 Intelligence напомня за случая в британска производствена компания в процес на преструктуриране. Случайно член на IT отдела открил, че името му е вкарано в списък за съкращаване на служители.
Той успял да отвори „заден вход“ в системата на компанията от свой домашен компютър и нанесъл сериозни щети – изтривал файлове, публикувал имейли от името на мениджъри и качвал порнографски материали. Най-добрият начин за справяне с тези "вълци" в овчи кожи е мениджърите да се отнасят добре и с уважение към служителите си. Именно тук много фирми се провалят, пише още The Economist. На думи те може да твърдят, че нищо не е по-важно от служителите им, но вътре служителите чувстват, че е точно обратното.
Така се оказва, че най-големият проблем на мениджърите да направят повече с по-малко пари е, че може да превърнат овцете във вълци, а така и най-големия актив - в сериозен пасив.