Акциите на компаниите за социални мрежи и социални медии изживяха фантастичен разцвет в периода между средата на 2013 г. и края на 2014 г. Акции като тези на Facebook, Twitter или на Yelp, социалната мрежа за онлайн оценки и препоръки за местния бизнес, са сред компонентите в бранша, които се смятат за пример, и редовно разглезват инвеститорите с гигантски печалби.
След борсовия дебют през 2012 г. книжата на Facebook се обезцениха до 15 долара за брой, преди да скочат до 97 долара. Акциите на Yelp увеличиха четирикратно стойността си от април 2013 г., а книжата на Twitter поевтиняха през май 2014 г. с почти 30 на сто, значително под емисионната цена, само за да се покачат след това до 70 долара за брой. Но сега по-важното е инвеститорите да чуят предупредителния сигнален звънец, пише в свой анализ германският Handelsblatt.
Yelp и Twitter представиха финансовите си резултати във вторник, които останаха далеч под очакванията. Twitter практически капитулира пред предизвикателството на растежа. Yelp вече не успява да намери достатъчно рекламодатели. Наказанието последва в сряда: книжата на Twitter се сринаха с 14,5%, а Yelp дори загуби 25 процента от капитализацията си. По този начин акциите на Twitter се върнаха на нивото от средата на 2014 г., а Yelp отдавна се сбогува с всички натрупани печалби от 2013 г. насам. В следборсовата сесия Facebook първоначално загуби 7 на сто, но след това минусът се забави до 3%. Дали Facebook сега не е следващият Twitter?
Не, поне засега не изглежда така. При Twitter очакванията бяха ниски и въпреки това не бяха достигнати, докато при Facebook бяха високи и въпреки това – изпълнени.
Главният изпълнителен директор на социалната мрежа Марк Зукърбърг и неговата дясна ръка Шерил Сандбърг сложиха розови очила, наричайки Facebook новия конкурент във видеото на Youtube. Услугата за снимки Instagram надмина Twitter по отношение на броя на потребителите, а чат услугата Messenger има 700 млн. потребители, като е напът да изпрати Skype на Microsoft в миманса.
„Facebook отново доказа, че може да привлече и да запази потребителите. Особено впечатляващо е, че броят на всекидневно активните потребители продължава да расте“, пише анализаторът на Forrester Нейт Елиът. От години има спекулации, че младите хора напускат Facebook, възрастните напускат също социалната мрежа. Но това изглежда е като при McDonald’s: когото и да питаш, отрича да ходи там. И все пак всеки ден там се продават милиони бургери и картофки.
Като цяло в сряда изглеждаше, че всичко е наред. Приходите на Facebook скачат с 39 на сто на годишна база до 4,04 млрд. долара – в съзвучие с очакванията. Проблемите са по отношение на печалбата. Преди година с много по-ниски приходи нетната печалба бе 791 млн. долара, а сега възлиза на 719 млн. долара. Оперативният марж, добър индикатор за бъдещето на всяка компания, се сви от 48 на 31 на сто.
В търсене на причините за това анализаторите се позовават на значителен ръст на назначенията в концерна и по-високи разходи за развойна дейност. Главният финансов директор Дейвид Уенър призна в разговора с анализаторите, че новите назначения в компанията са постигнали почти рекордно ниво в това тримесечие. Това би трябвало да задвижи алармените камбанки. Wall Street вече преживя това при Google. В продължение на шест тримесечия разходите там са по-високи от приходите. Едва новият финансов директор Рут Порат обеща през миналата седмица, че ще спре лавината от разходи. Резултатът бе истинско рали, което увеличи само за един ден пазарната капитализация на Google с 65 млрд. долара.
За такова нещо Марк Зукърбърг може само да мечтае. През април той предупреди за ръст на разходите от 65%. Сега се оказва, че те са скочили с 82% до 2,7 млрд. долара. Към това се добавя и по-слаб ръст на потребителите. Нарастването е само с 3,47 на сто спрямо първото тримесечие. Това са ръстове, подобни на тези на Twitter, но има голяма разлика - Facebook разполага с 1,49 млрд. хора, които посещават сайта поне веднъж на месец. Това е почти половината от насе