fallback

Защо Apple се страхува да разкрие продажбите на Apple Watch?

Тим Кук заяви, че не иска да помага конкуренцията, но по-вероятната причина са слабите резултати

12:39 | 26.07.15 г. 1
Автор - снимка
Редактор

Apple притежава 202,8 млрд. долара в брой. Затова каквото и да мислят анализаторите и пазарът за доклада на компанията за последното тримесечие (а те явно не мислят нещо особено, имайки предвид срива на цената на акциите), компанията все още е неумолима сила, която може да поеме всеки един възможен удар, коментира BloombergView. В същото време обаче Apple е толкова слаба, колкото никога не е била по времето на Стив Джобс. Тя вече се страхува от собствената си сянка.

Главният изпълнителен директор Тим Кук намери обяснение защо компанията не представи данни за продажбите на Apple Watch – първия ѝ нов продукт откакто Джобс почина през 2011 г., за първото тримесечие: „Не става въпрос за прозрачност, а да не представим на конкуренцията информация за продукт, върху който сме работили изключително много“.

Това оправдание е изключително прозрачно. При Джобс Apple представи информация за продажбите на първия iPhone – 270 000 броя, в отчета си за тримесечието, приключило на 30 юни 2007 г., въпреки че революционният телефон бе пуснат в продажба ден по-рано. А iPhone имаше силна конкуренция: Apple беше новак на пазара на мобилни телефони и можеше да използва същата тактика, скривайки продажбите на iPhone в категория „Други“. Но избра да покаже колкото се може по-ясно колко силно е търсенето на странния ѝ телефон без бутони.

По същия начин Apple на Джобс представи данни за продажбите на iPad за първото си тримесечие на пазара: 3,27 млн. броя. Устройството създаде нова категория и поради редица причини конкурентите можеха да бъдат оставени в неведение. Компанията обаче избра да не го прави.

Твърденията на Кук, че „досега продажбите на Apple Watch са по-високи спрямо периодите, през които стартираха първия iPhone и първия iPad”. Не е трудно да задминеш продажбите на първия iPhone: Apple, която преди 8 години беше много по-малка компания, продаде 1,19 млн. телефони през първото си пълно тримесечие, и то само в САЩ (международното разпространение, изключително ограничено по днешните стандарти, започна едва няколко месеца по-късно).

Сравнението с iPad обаче е по-трудно за вярване. Устройството излезе в продажба на 3 април 2010 г., в началото на първото тримесечие на компанията. Apple Watch дебютира в края на април. Това означава, че часовникът трябва да задмине продажбите на iPad само за две месеца. Ако приемем, че те са равни на две трети от цифрите за тримесечието (което почти сигурно не е вярно, но е подходящо за сравнение), Apple е трябвало да продаде повече от 2,18 млн. часовници, за да бие първия iPad.

Има и още непълна информация от Apple, която може да се използва за проверка на това твърдение. За последното тримесечие продажбите от „други продукти“ на Apple са се повишили до 2,6 млрд. долара от 1,7 млрд. долара през предишните три месеца. Но Кук заяви, че продажбите на часовниците възлизат на повече от това увеличение: „Агрегираният баланс на тази категория, както на тримесечна база, така и на годишна, се свива. Очевидно iPod допринася за това, но има и други неща, аксесоари и др., които се свиват“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:32 | 11.09.22 г.
fallback