През следващите няколко години колите ще могат да намират най-бързия маршрут за пътуване сутрин, ще могат да поръчват кафе, да плащат за него и да насочват водача откъде да го вземе, пише Bloomberg.
Тази трансформация на автомобилите в мобилни устройства с пълно обслужване може да ги превърне в златна мина. Приходите от потоците на данни и свързващите компоненти могат да достигнат 180 млрд. евро до 2020 г., разкрива McKinsey & Co. Това е добра цел за Apple и Google, а производителите на коли също се насочват натам.
Вместо с производството на транспортен хардуер, “ние трябва да влезем в сектора на услугите по добър начин”, заяви Тони Дъглас, ръководител на мобилните услуги в BMW. Тези думи той отправи към група мениджъри по време на конференция в Мюнхен.
BMW, Audi и Mercedes-Benz се конкурират пряко във всичко - от новите модели до комфорта на пътниците. Но заплахата от кола на Apple, им помогна да отправят обща оферта за придобиването на HERE на Nokia Oyj - компания за дигитални карти, като цената ѝ може да достигне 4 млрд. долара, твърдят източници, запознати със случая.
Данните за трафика и местоположението са от решаващо значение за създаването на нови услуги като пазаруването на кафе и дори самоуправляващи се превозни средства. Придобиването на HERE ще осигури на германските производители на автомобили алтернатива на Google. Разчитайки на картите на компанията, те ще могат да предоставят на клиентите си важна информация.
10 000 имейла
“Искаме да създаваме добри, безопасни, красиви коли, а за целта имаме нужда от данни”, посочва Кристин Хохман-Денхарт, директор на Daimler по правните въпроси.
Интересът на германските автомобилни производители към HERE е част от подготовката им за колите от дигиталната ера. До 2020 г. около 90% от новите превозни средства в Западна Европа ще бъдат свързани. Автомобилите, които се свързват с интернет, както и със смартфоните, генерират данни, равняващи се на 10 хил. имейла на час.
Като се добави и софтуерът за предсказване и системите за плащане, информацията за местонахождението и предпочитанията могат да се превърнат в ценен ресурс.
Ако шофьорът огладнее, McDonald’s може да проследи това и да реагира. “Хората ще бъдат насочени към McDonald’s вместо към друг ресторант за бързо хранене”, твърди Питър Фъс, партньор в германското подразделение на консултантската компания EY.
Ситемите, които могат да правят това, ще се появят през следващите две до три години, допълва той.
Интернет на пътя
Данните от колите могат да бъдат ключови и за превръщането на пътищата в едно по-безопасно място. Ако гумите попаднат на заледен участък, превозното средство може веднага да предаде тази информация до други лица. В крайна сметка целта е да се даде възможност на хората да се возят, а колата да се управлява сама.
McKinsey прогнозира, че автоматизираните автомобили ще освободят до 50 минути на ден за всеки потребител в глобален мащаб. Това е голяма възможност за производителите на коли, ако успеят да не бъдат засенчени от Apple и Google. Но рискът това да се случи, ако не предлагат дигитални услуги, става още по-голям.
“Клиентите вече няма да бъдат толкова запалени по двигателите”, твърди Фъс. “Те ще се интересуват повече от това как могат да използват времето си докато се намират в колата”.