Samsung, който наскоро обяви слаба печалба за първото тримесечие, има проблем с валутата, коментира BloombergView. След като за 12 месеца южнокорейският вон се вдигна с 23% спрямо еврото, Samsung има проблеми с поддържането на нивата на продажбите си. Вонът обаче е понижил стойността си спрямо американския долар, което пък повишава материалните разходи на компанията.
С други думи печалбата на Samsung се срива на фона на движенията в два отделни валутни курса. На всичкото отгоре Apple, основният конкурент на Samsung в продажбите на мобилни телефони, представи продукта си iPhone 6, който в момента доминира в индустрията.
Ситуацията добави още един нюанс към всеизвестното наблюдение на председателя на Samsung Group Лий Кун-хи от 2007 г. Правейки равносметка на корейското възстановяване след азиатската криза от десетилетие по-рано, Лий предупреди, че „компанията е притисната от двете страни“ - от една страна е силно развитата Япония, а от другата е Китай с ниските си производствени разходи. Той призова за развитие на иновациите, което да подпомогне икономическия ръст на Корея. Малко вероятно е Лий да е имал предвид последните затруднения на Samsung (печалбата спадна с 40% през последните три месеца, което е спад за шесто поредно тримесечие) в коментара си.
Има си причина защо главният изпълнителен директор на Apple не се притеснява от валутните курсове: иновативните продукти на компанията са си спечелили статуса на луксозни стоки. Дори когато Apple копира Samsung – като предлага по-голям екран за своя iPhone 6 например, репутацията на компанията като новатор остава непокътната.
Samsung, от друга страна, никога не е успявала да създаде какъвто и да продукт, който да обърне везната в това отношение – корейски Walkman или iPhone например, и който да я предпазва от колебанията на валутните курсове. Компанията пожъна големи успехи в непривлекателния бизнес на доставки за конкурентите си, включително на Apple, но това не е онзи вид репутация, която ѝ позволява да таксува допълнително потребителите си.
Лий Я-Йонг, който вероятно ще замести баща си като ръководител на Samsung, явно обръща внимание на ситуацията. Той започва да оттегля участието на компанията в разочароващи сектори като отбраната, измества фокуса от мобилните телефони към интернет инициативи и прави амбициозни залози за нови продукти, включително биофармацевтични продукти, чипове памет, батерии и органични светоизлъчващи диодни дисплеи.
Samsung поставя и нов акцент върху модерния дизайн. Новият телефон на компанията Galaxy 6 е истинско дизайнерско бижу и въпреки че продажбите през първото тримесечие не са впечатляващи, Samsung запазва търпение. Според компанията резултатите от второто тримесечие ще изглеждат по-добре, като отчитайки индикациите за по-бързи продажби на новия си смартфон.
Все още има риск обаче маневрите на Лий да се окажат измамни за компанията. Най-големият проблем пред Samsung не е къде ще бъде след три-четири тримесечия, а къде ще бъде след три-четири години. Макар Sony и Sharp да стават все по-малко релевантни в технологичния сектор, в апогея си тези емблематични японски компании промениха технологичния свят, като бяха винаги една стъпка напред от промените в пазарите на потребителски стоки.
В този смисъл Samsung трябва да се фокусира по-малко върху Apple. Средната цена на слушалките на компанията в момента е около 200 долара, но за да се конкурира по-добре в най-голямата азиатска икономика, Samsung трябва да помисли за понижаване на разходите си.
Силният корейски вон може и трябва да катализира положително развитие за Samsung и корейската икономика като цяло. Но това налага корпоративните лидери на страната да спрат да обвиняват Централната корейска банка за неволите си и вместо това да станат по-добри предприемачи. Ако вложат повече инвестиции в проучвания и развитие и насърчат поемането на по-големи рискове от страна на служителите си, те могат да съживят растежа на Корея и да направят компаниите си по-малко уязвими към капризите на валутните търговци.
Те трябва да се възползват и от относителната сила на вона спрямо останалите валути от източна Азия. Спадът с 12% на японската йена спрямо ръста й през последните 12 месеца означава, че е възможно бившите японски технологични лидери, като Sony и Sharp, да бъдат погълнати от амбициозни корейски изпълнителни директори като Лий. Такъв ход най-вероятно ще се окаже абсолютна изненада за конкурентите на Samsung и дори може да помогне на компанията да избяга от неудобната си валутна обвързаност, в която е попаднала.