Този път всичко изглежда по различен начин. Няма опашки пред магазините, няма журналисти, трескаво очакващи да направят снимки и видео материал, няма служители, които да аплодират първите купувачи. Когато Apple даде в петък началото на продажбите на своя Apple Watch, посетителите на т.нар. Apple Store ще са разочаровани – там всичко това няма да е налице.
Очевидно в това не вярваха и собствените ѝ служители. И така новият директор по продажбите на групата Анджела Арендс бе принудена да изясни във видео обръщение как стоят нещата със старта на предлагането. „Ще има ли продукт за продажба на 24-ти в магазините?, пита директно тя. За да каже ясно след това, че ситуацията наистина ще е по-различна, пише Die Welt.
Само преди две седмици Арендс пише в мейл до служителите, че стартирането на продажбите на Apple Watch ще е „значителна промяна в отношението" на Apple и времената на опашките и на понякога безсмислените надежди на хиляди потребители да станат собственик на нов продукт на Apple в първия ден на продажбите, са минало.
Писмото на Арендс е довело до вътрешнофирмени обсъждания. Защото досега Apple отпразнува своите нови продукти с доста голям шум. Всичко това вече ще е в миналото? Ето защо през миналата седмица Арендс пусна нова бележка: „От сега нататък всеки продукт от тази категория ли ще представяме така? Не. Ние всички обичаме нашите дни на старт на различни блокбъстъри на Apple. Това са моментите, в които блестите. И нашите клиенти ги обичат".
Фактът, че Apple ще процедира по различен начин със своя SmartWatch, стана ясно по-рано. От 10 април заинтересованите страни могат да пробват часовника в някои магазини, ако по-рано си запишат час предварително. „Apple Watch е най-личният продукт на Apple“, заяви главният изпълнителен директор Тим Кук. Ето защо всеки купувач в Apple Store ще получи опцията да пробва лично часовника и веригата си.
За производителя на iPhone самата опция за пробване на нов продукт две седмици преди старта на продажбите си е новост. Който обаче иска да има часовника, трябва да го поръча онлайн предварително. Това ще продължи да бъде опция и през следващите няколко седмици.
От сайта на Apple обаче датата 24 април бързо изчезна като начална дата за доставките. Койти сложи часовник в количката за пазаруване, след това получава надпис "доставка през юни". Очевидно е, че първите заявки са вече разпродадени, а Apple не може да навакса с производството.
Засега компанията не е публикувала данни за предварителните поръчки. Очакванията на анализаторите са разнопосочни, но варират до около 3 млн. броя, които могат да бъдат продадени през първата седмица. От тях около 40 000 броя могат да са от т.нар. „златна“ версия, за която Apple иска поне по 11 000 евро. По този начин Apple може да стане пазарен лидер във все още младия сегмент и би продал повече часовници на пазара, отколкото всички останали производители на тези устройства с Android, взети заедно. Само предварителните поръчки биха могли да докарат на компанията допълнителни приходи от 2 млрд. долара.
Още при представянето на Apple Watch през миналия септември в Купертино стана ясно, че Apple поема по нов път. За първи път производителят на iPhone покани много на брой модни блогъри на продуктово шоу. По всичко изглежда, че самият Apple гледа все повече на себе си като на моден и луксозен концерн.
Малко след първото представяне Apple показа своя часовник и на Седмицата на модата в Париж, както и на витрините на модна къща Colette. Главният дизайнер на Apple Джонатан Айв и дизайнерът Марк Нюлсън представиха три модела на часовника пред французите. За последно Айв показа джаджите и на дизайнерската седмица в Милано.
За продажбите Apple освен своите магазини подбра и подходящи допълнителни партньори. Така например посетителите на потъналия в разкош универсален магазин Galeries Lafayette в Париж и Selfridges в Лондон, както и на търговския център Isetan в Токио, могат да намерят часовника на Apple в специално открити временни шоурумове.
Освен това Apple предостави на видни известни личности своя часовник няколко месеца преди старта на продажбите. Звездите от САЩ Кати Пери и Фарел Уилямс показват пред камерите и светкавиците на фотоапаратите златните версии на Apple Watch, подобно на директора на "Междузвездни войни" Дв. Адамс и главния редактор на Vogue Ана Уинтър.
Дизайнерът Карл Лагерфелд пък се похвали с версията със златна верижка – този вариант клиентите не могат да поръчат, дори и да могат да платят петцифрената сума за самата златна версия.
По този начин Тим Кук отхвърля идеала за „Всички-клиенти-са-равни" на своя предшественик Стив Джобс. Той отказваше последователно на всяка една звезда предварителни поръчки и доставки на представения през 2007 г. iPhone и с това – преференциалното им третиране.
До каква степен Apple Watch е изявление за присъствие към отделна класа, показа и самият Карл Лагерфелд неволно. Неговият часовник, както можеше да се види на различни снимки, виси трайно фиксиран в режим за „сдвояване“, което означава, че дори не е бил включен.
Ако данните на анализаторите са верни, то само тези 40 000 предварително поръчани модели на „златната версия“ могат да донесат на Apple приходи от 500 млн. евро. А голяма част от тях ще са чиста печалба, защото маржът на печалбата за концерна по-специално при тази версия е толкова прекомерен, че дори установени производители на луксозни часовници като Rolex, могат да завиждат. За разлика от класическите шедьоври на механичното часовникарско изкуство, които също се продават за петцифрени суми, вътрешната изработка на златната версия на часовника е технически идентична с по-евтината спортни версия на часовника, която може да бъде купена за около 350 евро.
Това позволява да се направи една по-груба оценка на маржа на печалбата. Цената на луксозната версия e най-малко 11 000 евро, а по-голямата версия струва 13 000 евро. Който не иска да носите своя баровски часовник с пластмасова каишка, трябва да плати между 3000 и 7000 евро за кожена каишка с катарама от злато по проект. Дори и каишките за часовници, изработени от крокодилска кожа на френския производител на луксозни стоки Hermès не струват толкова.
По отношение на самото съдържание на злато в часовника си Apple очевидно спестява доста. Тъй като корпусът на версията е изработен от 18-каратово злато, то делът на чистото злато е най-много 75%, но Apple рекламира, че златната версия е направена от комбинация от керамика и злато, а останалите 25 процента не са метал. Така самият корпус остава по-лек. Златният часовник с корпус от 42 мм тежи 69 грама без верижката, а моделът от стомана в сравнение е със само 19 гр. по-лек.
Анализаторите прогнозират, че за един подобен часовник Apple ще има нужда от най-много 25 грама злато. При сегашната цена на златото това злато би струвало около 900 евро. Към тях следва да се добавят разходи за изработка, преработка и други. Тъй като те обаче са идентични с тези, правени за по-евтината спортна версия, биха възлезли най-много на 350 евро. Така излиза, че при нетна цена от 10 900 евро Apple реализира сериозен марж на печалбата. Apple Watch е "най-печелившият" продукт за компанията досега, счита анализаторът от Think Big Analytics Карл Хоуи.
Ето затова значението на т.нар. Edition-Version на часовника е доста по-високо, отколкото може да се предположи от иначе сравнително малкия му дял от 1% от общия брой продадени часовници, защото тази по-скъпа версия може да донесе до 50 на сто от печалбата от всички категории Apple Watch.