Ако в някое малко отдалечено и закрепостено селце, в което всички къщи са боядисани в сиво, някой реши да боядиса своя дом в тревистозелено или в жълто, може да очаква доста разправии. Сякаш така се чувства и американската компания Uber, която със своята донякъде странна бизнес идея се опитва да преобърне с главата надолу закостенелия таксиметров бранш.
Понякога ни се иска да мечтаем повече. Да мечтаем например за по-голяма конкуренция на пазара на таксита, да речем. Да мечтаем за това, че именно тази конкуренция може да освежи и насърчи бизнеса. Че пътуването с такси няма да е толкова скъпо или няма да чакаме вечно, докато дойде. Че шофьорът няма да е неучтив, да слуша чалга, да закръгля сумата за плащане по подразбиране нагоре. Или просто да забравя да връща ресто.
Дори да се абстрахираме от клиентското преживяване, което се предлага от таксиметровите компании (свързвано често с неприятни случки, завишени сметки, които дори стават обект на шеги, ако съдим по темите в Twitter с хаштага #sofiataxi), мечтата можеше да бъде продължена. След десетилетно циментиране един сякаш сравнително неподвижен бранш изглежда можеше да се адаптира към тенденциите на новото време, ако предимно младите хора (но не само) получат шанс сами да организират начина си на придвижване с технически средства. А който желае, може да продължи да си ползва „добрите стари таксита“. Но би могъл и да се възползва от техническите възможности на дигиталната епоха. С една дума – клиентът би имал право на избор.
Така например някой може да си повика такси чрез приложението в смартфона си, да идентифицира конкретния шофьор, да провери как колата пристига. Да се срещне с технически грамотен шофьор, да стигне бързо до целта си благодарение на навигацията, а самото плащане да стане бързо онлайн и мобилно. Без да има притеснения за надписана сметка или закръглен нагоре бакшиш.
Така можеше да изглежда ситуацията и в София, ако страната ни можеше да се присъедини към Лондон и редица големи градове, или например Сан Франциско, където преди седем години Травис Каланик основа своята компания за споделено пътуване Uber.
Сега на това потребителско преживяване, поне в България, може да се сложи край, след като държавната машина се задейства и антимонополната комисия КЗК започна проверка срещу компанията. И въпреки че според писмото на Столична община тя е загрижена за сигурността на плащанията, КЗК проверява компанията за нарушаване на конкурентоспособността и по-специално за наличие на евентуално извършени нарушения на „Забрана за нелоялна конкуренция“.
Нека сме наясно – може да се поспори и за морала на Uber. Защото в крайна сметка компанията предоставя отговорността за бизнеса и отчасти за наказанията на самите шофьори.
Компании като Uber или услугата за наем на жилище Airbnb функционират на глобално ниво. Техният бизнес модел просто е проектиран да проработи във всяка страна на света. Но националните пазари от своя страна се характеризират с отделни правила и закони. Понякога те са смислени, понякога са странни, а понякога имат спешна нужда от реформа. В повечето случаи въпреки всичко обаче законите са продиктувани от принципите на правовата държава. Обикновено те са резултат от един демократичен консенсус, на който се е съгласило обществото. Дългите законодателни дебати са част от този процес на развитие в демократичните общества.
От друга страна – едно новопоявило се създание, като Uber, тъкмо затова е иновация, защото не е обхванато от сегашните правила. И ако в обществото се появи консенсус, че законът вече не е актуален, то ще поиска промяна на този закон. Включително и на правилата за извършване на пътнически превози.
В повечето страни, в които Uber действа, компанията намира изключения в законовите текстове. “Вратичката” в закона, която концерът използва в България, е в текстовете, които описват правомощията на контролния орган за таксиметровите услуги - Агенция “Автомобилна администрация”. Самата тя има правото да спира само таксиметрови автомобили, но не и частни коли.
Тук е уловката - шофьорите на услугата карат само своите лични автомобили, които могат да бъдат спирани за проверка само от КАТ. Дори и да бъде спрян шофьор на Uber, докато работи, държавните власти ще трябва да докажат еднозначно, че той извършва платен превоз. А самият шофьор винаги може да твърди, че просто вози приятели. За да се докаже противното, КАТ трябва да намери свидетели.
Според източници на Investor.bg властите дори пробват да ползват т. нар. "тайни клиенти", за да хванат шофьорите в нарушение и да наложат глоба. А тя не е никак лека - шест месеца наказателен паркинг за автомобила и 1500 лв. глоба, като сумата се удвоява при повторно нарушение.
Но самата поява на Uber, дори да е кратковременна, има своя ефект. Отделни таксиметрови шофьори стават все по-старателни и мили към клиентите си, българската старт-ъп компания TaxiMe се активизира. Така става, когато има конкуренция – тя е неудобна за вече наложилите се играчи, но пък насърчава прогреса и е в полза на клиентите.
Забрана на една качествена, иновативна и смислена услуга звучи толкова комунистическо назадничаво, толкова "ала НРБ". И е по-лесното решение.
Затова можем само да се надяваме, че законотворците ще постъпят мъдро и няма да си затворят очите пред техническия прогрес.
Очакваме мнението ви по казуса на info@investor.bg!
преди 9 години Кратунке мила, щом пазара не го е наложил на съществуващите компании не виждам как Uber ще помпогне тук. И да, в ОК такси никога не съм чул чалга, никога. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години "но на Uber шофьорите няма кой да им го наложи" Има имааа, само че социалистическата ти тиква не може да разбере що е то ПАЗАР. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години "ДОРИ НАПРОТИВ - таксиметровата компания, с цел да си подобри имиджа би могла да наложи това на шофьорите си,"Ами хайде де! Що трябва да се си пускат лобито да тормози иновативния бизнес, вместо да си излъска собствената услуга? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ти лично хванал ли си някой как помпа? Защото на мен не ми се е случвало. Много внимателно си следя сумата и НИКОГА не съм имал съмнения че са ме излъгали зверски. (Пардон, онзи ден ме излъгаха но в Испания, ама не ми се разправяше) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години но на Uber шофьорите няма кой да им го наложи4) "В повечето страни, в които Uber действа, компанията намира изключения в законовите текстове. Вратичката в закона,"Нужно ли е това да го коментирам? Какво да кажем за компания, чийто бизнес модел е в повечето страни да намира вратичка в закона?Отново, не разбирам какво мотивира такава голяма бройка журналисти и анализатори да защитават със зъби и нокти полулегалния бизнес на Uber и да се опитват да убедят хората колко добра услуга е отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години За мен е много интересно какво мотивира десетки журналисти и какви ли не хора да бранят с гърди на амбразурата Uber? До автора конкретно няколко въпроса1) Защо да променяме правилата, за да може Uber да участва? Какво e Uber че заслужава такава чест? Не променяме правилата за да насърчим туристическия бизнес или нискотарифните компании, дори не правим диференцирана ДДС ставка за храна НО за Uber специално ще ги променим за да могат и те завалии да намажат.2) Плюенето по таксиметровите компании е меко казано неоснователно. Нито са толкова скъпи, нито лъжат толкова много, имат си навигация, и нищо не пречи да си ги викна по телефона без новостите на дигиталната епоха. Не е необходимо в дигиталната епоха да си бърша носа по интерет3) Нищо не гарантира, че Uber шофьора няма да слуша чалга, да псува като каруцар, да смърди на евтини цигари, да носи разплескани джапанки и т.н. ДОРИ НАПРОТИВ - таксиметровата компания, с цел да си подобри имиджа би могла да наложи това на шофьорите си, отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Aз пък не схващам защо паралелно на проверката на КЗК срещу Убер не се юрне и Комисията за защита на потребителите да провери такситата как помпат с апаратчетата отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ало, експерта, що не хванеш да си прочетеш какво покрива ГО-то?А ти като един крепостник, разбира се че ще плащаш за всичко. Други са хората, които дърпат света напред. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години "Вместо забрана за компанията нека променим правилата, за да участва и тя в играта"....силно. дайте да дадем. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Определено не съм съгласен със заключенията на тази статия. Ако приемeм заключенията до които достигат авторите, то тогава в БГ и ЕС трябва да приемаме и въвеждаме всяка промяна която една корпорация иска да прокара за да работи нейният бизнес модел. Само че в този модел данъкоплатците ще платят цената не корпорацията. Т.е. излиза че аз ще плащам за частен интерес.Моята позиция е че Uber или която и да е друга компания е длъжна да адаптира модела си съобразно локалните законодателства, а не обратно.Респект към Uber и AirBnb за идеята, но се налага да се адаптират те. Не е толкова сложно. Но е скъпичко.Аз не искам да плащам тази цена ...ПС - статията си е гледна точка, не е дори анализ. Ако беше анализ бих се съгласил. Да видяхте някъде в статията споменаване за това какви са отговорностите на компаниите в случай на ПТП с пострадали? Има ли компанията САЙТ в БГ където ясно да са описани правата и задълженията. Аз не намерих.Изводите оставям на Вас .... отговор Сигнализирай за неуместен коментар