Ако в някое малко отдалечено и закрепостено селце, в което всички къщи са боядисани в сиво, някой реши да боядиса своя дом в тревистозелено или в жълто, може да очаква доста разправии. Сякаш така се чувства и американската компания Uber, която със своята донякъде странна бизнес идея се опитва да преобърне с главата надолу закостенелия таксиметров бранш.
Понякога ни се иска да мечтаем повече. Да мечтаем например за по-голяма конкуренция на пазара на таксита, да речем. Да мечтаем за това, че именно тази конкуренция може да освежи и насърчи бизнеса. Че пътуването с такси няма да е толкова скъпо или няма да чакаме вечно, докато дойде. Че шофьорът няма да е неучтив, да слуша чалга, да закръгля сумата за плащане по подразбиране нагоре. Или просто да забравя да връща ресто.
Дори да се абстрахираме от клиентското преживяване, което се предлага от таксиметровите компании (свързвано често с неприятни случки, завишени сметки, които дори стават обект на шеги, ако съдим по темите в Twitter с хаштага #sofiataxi), мечтата можеше да бъде продължена. След десетилетно циментиране един сякаш сравнително неподвижен бранш изглежда можеше да се адаптира към тенденциите на новото време, ако предимно младите хора (но не само) получат шанс сами да организират начина си на придвижване с технически средства. А който желае, може да продължи да си ползва „добрите стари таксита“. Но би могъл и да се възползва от техническите възможности на дигиталната епоха. С една дума – клиентът би имал право на избор.
Така например някой може да си повика такси чрез приложението в смартфона си, да идентифицира конкретния шофьор, да провери как колата пристига. Да се срещне с технически грамотен шофьор, да стигне бързо до целта си благодарение на навигацията, а самото плащане да стане бързо онлайн и мобилно. Без да има притеснения за надписана сметка или закръглен нагоре бакшиш.
Така можеше да изглежда ситуацията и в София, ако страната ни можеше да се присъедини към Лондон и редица големи градове, или например Сан Франциско, където преди седем години Травис Каланик основа своята компания за споделено пътуване Uber.
Сега на това потребителско преживяване, поне в България, може да се сложи край, след като държавната машина се задейства и антимонополната комисия КЗК започна проверка срещу компанията. И въпреки че според писмото на Столична община тя е загрижена за сигурността на плащанията, КЗК проверява компанията за нарушаване на конкурентоспособността и по-специално за наличие на евентуално извършени нарушения на „Забрана за нелоялна конкуренция“.
Нека сме наясно – може да се поспори и за морала на Uber. Защото в крайна сметка компанията предоставя отговорността за бизнеса и отчасти за наказанията на самите шофьори.
Компании като Uber или услугата за наем на жилище Airbnb функционират на глобално ниво. Техният бизнес модел просто е проектиран да проработи във всяка страна на света. Но националните пазари от своя страна се характеризират с отделни правила и закони. Понякога те са смислени, понякога са странни, а понякога имат спешна нужда от реформа. В повечето случаи въпреки всичко обаче законите са продиктувани от принципите на правовата държава. Обикновено те са резултат от един демократичен консенсус, на който се е съгласило обществото. Дългите законодателни дебати са част от този процес на развитие в демократичните общества.
От друга страна – едно новопоявило се създание, като Uber, тъкмо затова е иновация, защото не е обхванато от сегашните правила. И ако в обществото се появи консенсус, че законът вече не е актуален, то ще поиска промяна на този закон. Включително и на правилата за извършване на пътнически превози.
В повечето страни, в които Uber действа, компанията намира изключения в законовите текстове. “Вратичката” в закона, която концерът използва в България, е в текстовете, които описват правомощията на контролния орган за таксиметровите услуги - Агенция “Автомобилна администрация”. Самата тя има правото да спира само таксиметрови автомобили, но не и частни коли.
Тук е уловката - шофьорите на услугата карат само своите лични автомобили, които могат да бъдат спирани за проверка само от КАТ. Дори и да бъде спрян шофьор на Uber, докато работи, държавните власти ще трябва да докажат еднозначно, че той извършва платен превоз. А самият шофьор винаги може да твърди, че просто вози приятели. За да се докаже противното, КАТ трябва да намери свидетели.
Според източници на Investor.bg властите дори пробват да ползват т. нар. "тайни клиенти", за да хванат шофьорите в нарушение и да наложат глоба. А тя не е никак лека - шест месеца наказателен паркинг за автомобила и 1500 лв. глоба, като сумата се удвоява при повторно нарушение.
Но самата поява на Uber, дори да е кратковременна, има своя ефект. Отделни таксиметрови шофьори стават все по-старателни и мили към клиентите си, българската старт-ъп компания TaxiMe се активизира. Така става, когато има конкуренция – тя е неудобна за вече наложилите се играчи, но пък насърчава прогреса и е в полза на клиентите.
Забрана на една качествена, иновативна и смислена услуга звучи толкова комунистическо назадничаво, толкова "ала НРБ". И е по-лесното решение.
Затова можем само да се надяваме, че законотворците ще постъпят мъдро и няма да си затворят очите пред техническия прогрес.
Очакваме мнението ви по казуса на info@investor.bg!


Българинът е песимист по природа, не вярва нито в имотното си състояние, нито в благополучието си
Желязков коментира кървавата атака в Сидни
Предупреждение от MI6: Русия е експанзионистична и ревизионистка заплаха
Трифонов: Това, че Асен Василев е излязъл с тънкото си гласче да пее химна - не го прави лидер на протеста
Близо три десетилетия след смъртта си Франк Синатра отново оглавява музисалните класации
Чили избра най-десния президент след Пиночет, завивайки в орбитата на САЩ
Цената на петрола се покачва поради по-добро търсене от Китай
Най-слабите продажби на дребно в Китай след Covid усилват икономическите рискове
Франция иска отлагане на вота в ЕС по търговското споразумение с Южна Америка
Пета Ла Ниня за шест години ще наруши реколтите и веригите за доставки
Изтеглянето на милиони мотори показва големия проблем на съвременните ДВГ
Как Mercedes-Benz W124 постави еталон с „несъвършените“ си огледала
Полицията в Дубай се сдоби с най-откаченото Ferrari Purosangue
Нов радар за 230 000 евро всява ужас сред шофьорите
Смартфонът се оказва по-важен от двигателя
Графика от 19-ти век с предупреждение: 2026 г. ни чака финансова криза
Използването на социалните мрежи намалява концентрацията при децата
Шефът на MI6 предупреждава Путин: Няма да изоставим Украйна
Тръмп похвали мъжа, обезоръжил единия нападател в Сидни
Франция пусна най-дългия градски лифт в Европа


преди 10 години Нещата вече не са Юбер или не - а са докога държавата ще работи срещу гражданите в полза на олигарсите?!Нека се търкалят глави! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Щом казваш, сигурно е така. Виждал съм в закона да пише че човек може да си получава от чужбина пари колкото си иска без да се посочва основание за това, без договор и да ги декларира ако иска и както си иска.Аман от *** на които всичко им е ясно а мобилното приложение за тях е най-великия прогресИ да не забравиш да си научиш на изуст полицата за ГО отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Убеден съм. Плащането към Uber се случва след няколко дена. Познай какво ще се случи с това плащане при инцидент.. :-) Недей да ги мислиш за ептен аматьори, все пак става въпрос за мултимилиардна ко(а)мпания.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Misantrope, мнооого си ограничен мойто момче :) Като те чете човек - ще си рече че единствения бизнес законно в България се върши без чуждестранни контрагенти, парите се въртят само вътре в страната и т.н. Нито познаваш законите, нито дори текста на стандартна ГО застраховка :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години аз не ги защитавам само споделям,мисля че трябва да се самоосигуряват 30 000 на година е невъзможно това са 100 км на ден ако возиш на 1 лв отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ти получавай 3 години по 30 000 лева от чужбина и ще видиш дали е въпрос на добра воля или ще ти звъннат данъчните на вратата. А като ги декларират, как точно става тая, щото при трудово правоотношение се дължат и осигуровки и то не малко. Именно за това ги атакуват, защото скатават е такива неща. То ако ставаше така лесно тая, всички щяхме да си плащаме на работниците от чужбина. Да не говорим, че е така както си ги получаваш от чужбина неясно как и защо, могат съвсем спокойно ако решат да го улепят и за пране на пари, щото, какво пречи на Брат Галев на брат му да си получи парите от чужбина и да каже, че е изкарал 10 милиона като Uber шофьор? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години За мен Uber е синоним на източване. Паразитна пирамидална структура, колкото и да обясняват как всичко правят за клиента. И как клиентът щял да има избор. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Uber са просто поредната пирамида събрали огромно количество пари, благодарение на американската политика на яко печатане. Събраха много пари и сега могат да унищожат всеки един бизнес който си поискат.. е избраха такситата. Няма нужда да печелят от самата дейност.. те там продават под себестойност услугата. Печалбата им идва от акционерите им... и обещанията им за много клиенти.. привличащи още повече акционери.Само за справка прехваленият Амазон - 10 години беше все на загуба.. и харчеше парите на акционерите си. Същото може да прави и Uber - да унищожава бизнеси. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години " това, че шофера ме вози за пари е недоказуемо"сигурен ли си, че застрахователните компании няма да намерят свидетели, че са те возили за пари ? особено, ако ще им помогне да избегнат плащане на тлъсти обезщетения и особено, ако ти на практика си ползвал такава платена услуга. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години ами то юбер има повече адвокати отколкото програмисти, подготвили са се за всякакви ситуации дето не може да докажеш :) това ли ти е идеята за бизнеса на бъдещето? отговор Сигнализирай за неуместен коментар