IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Технологиите срещу бюрократите

В държавата на задкулисието смартфонът не е решение, а проблем, пише в свой коментар Петър Ганев от ИПИ

15:35 | 14.03.15 г. 28
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Технологиите срещу бюрократите

Януари. Привечер в неделя. Не е много студено, но със смрачаването идва и мъглата. Някъде в Димитровград спира кола. Появява се момиче с багаж, което се запознава с младата двойка в колата и се качва. Автомобилът прави няколко завоя, спира и сценката се повтаря - този път се появява момче с багаж, следва ново представяне на всички и вече групата е попълнена. Всички са студенти и пътуват за София.

Описаната сценка е т. нар. споделено пътуване. Студентите са се намерили във Facebook - има си групи за почти всички дестинации, а момчето и момичето, които се качиха в колата, дават по 10-15 лева на шофьора. Дали съответната сума покрива разходите по пътуването в случая не е важно, тъй като трябва да отсъдим спрямо принципа, а не спрямо финансовите детайли, пише в свой коментар Петър Ганев от ИПИ.

Престъпници ли са тези в колата?

Въпросът съвсем не е краен. Вие трябва да отсъдите. Ако сте облечени с цялата сила на закона, такъв, какъвто е според вашите представи, и спрете колата на излизане от Димитровград (а те си кажат всичко), вие трябва да отсъдите дали това са престъпници, или просто млади хора, които пътуват заедно. Колкото и меко да си представяте евентуалното осъждане на тяхното споделено пътуване (малко да ги смъмрим; да им кажем, че сега ще се размине, но не бива повече така; да запишем данните на шофьора и да гледаме авторитетно; може би дори нещо да се почерпим), по своята морална сила всяко такова действие е на практика избор между определенията „просто пътуващи” или „престъпници”.

Според националното законодателство всички в тази кола са нарушители. Още преди да достигнем до финансовата част и данъчните закони, шофьорът подлежи на глоба от 1 500 лева и отнемане на колата (т. нар. "домуване") за 6 месеца, само за това, че превозва "пътници" без съответните разрешителни. Спонтанното споделено пътуване е ад за всеки бюрократ, не защото се укриват данъци, а защото вкарването в нормативна рамка на всяка една дейност ти позволява да даваш бизнес на едни или на други. Дай власт на бюрократа и той ще те пази от конкуренция.

Още в края на 2014 г. от ИПИ направихме кратък очерк на развитието и иновациите в т. нар. таксиметрова услуга с фокус върху София, които решиха много от проблемите в сектора. Копърките почти ги няма, а клиентите вече имат директен достъп до шофьорите чрез различни приложения. Навлизането на Uber пък съвсем отвори пазара и предостави изцяло нова услуга на хората. В света на бюрократите това не е позволено. В държавата на задкулисието смартфонът не е решение, а проблем.

Ако превъртим години напред, можем с доста голяма увереност да твърдим, че иновациите ще победят бюрократите. Съвременните технологии не просто ще улеснят превоза в големите градове, но и могат да решат някои много по-дълбоки проблеми - било то с превоз между малки населени места или например по българските курорти. А дотогава можем да наблюдаваме как законите се използват, за да пречат на хората и да ограничават предприемачеството.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:56 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

5
rate up comment 7 rate down comment 2
misanthrope
преди 9 години
Статията е откровено манипулативна и този Ганев ми се срина в очите, ако изобщо някога все пак съм го имал за нещо. Няма никакво престъпление ако хора пътуват заедно и си делят разходите, но когато реализираш печалба то това е нарушаване на закона. Ясно е, че ако се дефинира "споделено пътуване" веднага хора ще започнат да изкарват пари от това. Ами ако правя ежедневни споделени пътувания със 7 местната си кола за по 15 лева на човек, ТОГАВА?А Uber.. открили топлата вода. В Русия това винаги е било така без никакви Юбери и технологии. Няма таксита няма дивотии. Искаш такси, вдигаш ръка на улицата и някой спира (съвсем обикновена кола). Разбирате се до къде пътуваш и за какви пари и това е.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 5 rate down comment 2
nobel
преди 9 години
Щом това да возиш хора в колата си е престъпление, колко ли тежко престъпление е това, че ходих в гората, набрах си шипки и си направих шипково вино. И не съм платил данък за това. С колко ли пак съм ощетил хазната.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 0
vstoykov
преди 9 години
В статията става въпрос основно за споделеното пътуване. За Uber пише едно-две изречения в края на статията.Въпросът е дали може да се напише още един закон, който да дефинира какво е това "споделено пътуване" и да въведе облекчен режим (само с три регистрации, четири печата и специален касов апарат) или тази нелегална дейност "споделено пътуване" да продължи да бъде забранена и да се наказва с глоба от 1 500 лева и отнемане на колата (т. нар. "домуване") за 6 месеца.Варианта просто да се разреши извършването на "споделени пътувания" изобщо не стои. Това би ударило бизнеса на лобиращите за тези закони.Но това, че законът забранява и наказва "споделените пътувания" не е голям проблем. Има таксиметрови фирми, които се конкурират "свободно" помежду си (в рамките на закона разбира се - след като изпълнят всички членчета, алинеи и параграфи от закони, наредби и наредбички). Желаещите да "споделят" пътуването просто ще наемат такси (вместо да се ползва колата на единия от пътуващите).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 5
Атанас_Шарков
преди 9 години
Статията е доста неточна и манипулативна. Г-н Ганев, по незнайни причини поднася своите твърдения като факти, каквито реално не са! Ето няколко примера за неточности, които създават погрешно представи за непознати:1)Убер - не е услуга за споделени пътувания. Убер е глобална виртуална такси компания. Предишния коментар представи точни примери на сайтове предлагащи за организация на споделени пътувания. Нито един от тези сайтове не харчи милиарди за да съществува.2) Българските такси приложения съществуват от 3 години много преди Убер да започне глобалната си експанзия. Нещо повече повече от 50 български такси компании са оборудвали колите с таблети и други мобилни устройства преди влизането на Убер в българия. Тези инвестиции реално подобряват качеството на такси услугите, а не приказки на различни квази-експерти.3) Убер инвестира милиарди в реклама и адвокати. Това са основните конкуретни предимства спрямо местни софтуерни и такси компании предлагащи аналогични решения. ......
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 2
doba
преди 9 години
Мдааа.По-долу има и няколко сайта за споделено пътуване:http://vednaposoka.comhttp://***.sednakola.comhttp://spodeleno-patuvane.comhttp://***.ka4i.mehttp://olx.bg/ekskurzii-pochivki/spodeleno-ptuvane-c639А тук е тълкуването му:http://bg.wikipedia.org/wiki/Споделено_пътуванекъдето са посочени още сайтове за услугата.Като цяло инициативата е добра, но дава възможност т.н. транспортьор да бяга от данъци, особено ако това е основното му занимание, т.е. професията му. Реално нашумялата напоследък платформа Uber дава възможност точно за това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още