Бъдещето на Sony - гигантът, оценяван на 32 млрд. долара, може да зависи от 50 хил. долара. Точно толкова събра инициативата на главния изпълнителен директор на компанията Казуо Хирай за набиране на средства, насочена към даването на повече възможности на хората, които искат да бъдат изобретатели, пише Bloomberg.
Проектът, плод на въображението на инженера на Sony Такехиро Хагивара, е част от невероятните усилия от страна на прочутата японска компания да насърчи бизнеса си чрез нов ключов продукт.
Изобретението на Хагивара, наречено MESH (накратко от „направи, опитай и сподели“), комбинира в едно хардуер, безжична технология и приложение за iPad. Става дума за серия от кутии с размера на пакетче с дъвки, които могат да се свързват чрез различни комбинации, така че да се превръщат в камери, сензори, часовници с аларма и други. Това е един от няколкото малки, необичайни проекти, които са насърчавани от компанията. Чрез всичко това Sony се надява да възвърне културата на иновациите, която някога я превърна в едно от най-големите имена в технологичния свят.
В продължение на десетилетия корпоративната култура на Sony облагодетелства идеи, идващи както от инженерите и дизайнерите, така и от висшия мениджмънт на компанията. Тази стратегия обаче не се оказа достатъчна, като се има предвид слабият списък от продукти на компанията. Миналата година Хирай реши да обърне посоката и да насърчи идеи, идващи от по-ниските йерархични нива и да ги финансира извън нормалните канали, по които го прави по принцип.
В момента Хирай се среща лично с млади предприемачи, за да вникне в техните идеи, да тества прототипи и да им дава обратна връзка. MESH например ще се предлага безплатно – един доста нетипичен за Sony подход. Хирай използва краудфъндинга, за да подпомага различни продукти, в това число часовник, направен от електронна хартия, както и технология за заключване на вратите през смартфон.
Компаниите от Силициевата долина като Google отдавна насърчават служителите си да бъдат по-смели и да работят върху собствени проекти, надявайки се, че това може да доведе до създаването на важни технологични открития. Въпросът е дали Хирай може да направи такава революционна промяна в културата на компанията си.
За да се случи това, той трябва да покаже апетит за шокова терапия, какъвто не е демонстрирал преди.
„Великите идеи не се раждат по някаква формула, така че правилата трябва понякога да бъдат разбивани. Бъдещето на японските корпорации отчасти зависи от това дали техните лидери се осмеляват да създадат и приложат силен, движен от иновациите оперативен модел във всичките си ключови дейности“, коментира Мартин Рол, базиран в Сингапур съветник на бизнес лидери и автор на книгата „Стратегии на азиатските брандове“.