Икономистът Ерик Бринсьолфсон отдавна е отхвърлил опасенията си, че автоматизацията скоро ще доведе до съкращаване на работни места, изискващи изцяло човешки умения, преценка и сръчност.
Много от колегите му от Масачузетския технологичен институт, където се раждат голяма част от технологиите на утрешния ден, прекарват кариерата си, опитвайки се да докажат, че подобни машини наистина може да има, пише Wall Street Journal.
Когато през 2010 г. Google обяви, че специално оборудван автопарк от коли без шофьори безопасно е преминал 1000 мили по американските пътища, Бринсьолфсон осъзнава, че може би самият той греши.
"Нещо се промени“, коментира той, припомняйки си своето учудване от навигацията на машините в непредвидимите ситуации, пред които се изправят шофьорите.
От парни двигатели до роботизирани заварчици, технологиите отдавна изместват хората, но винаги създават нови, по-висококвалифицирани работни места. Но съвременните постижения – от безпилотните автомобили до компютрите, които могат да разчитат човешките мимики – карат експерти като Бринсьолфсон да разгледат въпроса дали автоматизацията ще промени нещо в работната сила, докато роботите си проправят към към все повече високопоставени работни места. Въпросът е дали автоматизацията е близо до повратна точка, в която машините най-накрая ще започнат да извършват нещата, които в момента правят хората незаменими.
"Все по-лесно машините заместват различните видове труд“, коментира експертът.
В Австралия например минният гигант Rio Tinto използва самоуправляващи се камиони и машини, които се нуждаят човешки оператори, за да помогнат за добиването на рудата. Автоматизирани влакове скоро ще превозват добива до пристанището, което се намира на 300 мили разстояние.
Пристанището на Лос Анджелис пък инсталира оборудване, което ще намали наполовина броя на докерите. Компютрите вече могат сами да се заемат с проучванията, писането на доклади и създаването на новини, както и с преводите.
Съоснователят на Microsoft Бил Гейтс миналата година заяви във Вашингтон, че автоматизацията заплашва всички работници – от шофьорите до сервитьорите и медицинските сестри.
Компанията за проучвания Gartner прогнозира, че една трета от всички работни места ще бъдат загубени заради автоматизацията и то в рамките на десетилетие. Според икономисти от Оксфордския университет през следващите 20 години близо половината сегашни работни места ще бъдат запълнени от машини.