Интернет на нещата, дроните и мобилните технологии ще са тенденциите в света на технологиите, на които ще станем свидетели през 2015 г. според 14-ия доклад „Прогнози за технологиите, медиите и телекомуникациите“ на Deloitte.
Според него компаниите ще бъдат главните потребители на интернет на нещата (технологията, която съединява телефоните, камерите, системите и пътищата), купувайки 60% от всичките 1 млрд. устройства, които се очаква да бъдат продадени през тази година.
"Навлизаме в необичаен период, в който потребителските технологии все повече биват използвани във фирменото пространство. Нашите данни показват експоненциално нарастване на интереса към интернет на нещата от страна на компаниите, което може да има голямо въздействие върху начина, по който работи бизнесът“, твърди Ерик Оупъншоу, заместник-председател на Deloitte LLP и лидер на Deloitte в сферата на технологиите, медиите, забавлението и телекомуникациите в Северна и Южна Америка.
По думите му приемането на интернет на нещата от страна на бизнеса може да се превърне в огромна възможност, както за търговците на дребно, така и за самите потребители. Оупъншоу смята, че обемът на информацията, генерирана от свързаните устройства, ще проправи пътя на измерването на интеракциите, каквото не сме виждали преди. В резултат от това компаниите ще могат по-лесно да разбират поведението на клиентите си.
Прогнозата на Deloitte е, че въпреки медийния фокус върху потребителите, които ще купуват термостати и различни свързани уреди, бизнесът ще играе много по-голяма роля по отношение на интернет на нещата.
Докладът на Deloitte подсказва, че през 2015 г. компаниите ще се насочат към купуването на 3D принтери и дрони.
Освен това 2015 г. ще бъде повратна за пазара на смартфони според доклада. В него се посочва, че през тази година ще бъдат продадени 1,35 млрд. смартфона, но над 1 млрд. от общите продадени устройства ще бъдат закупени от потребители, които вече имат смартфони и това няма да бъде първото им устройство. Докато продължителността на цикъла по придобиването на нови телефони може да се увеличава, подобренията в технологиите и дизайна на смартфоните ще продължат да стимулират растежа на пазара.
Друга ключова тенденция според Deloitte ще е използването на безпилотни самолети както в индустрията, така и в гражданското управление. Според компанията продажбите на невоенни дрони ще достигнат 300 хил. бройки. Докладът сочи, че въпреки че потребителите ще купят по-голямата част от безпилотните самолети, печалбата ще дойде преди всичко от използването на дрони от компаниите.
Deloitte очаква, че през 2015 г. ще бъдат продадени близо 220 хил. 3D принтери по целия свят, а приходите от продажбите им ще достигнат 1,6 млрд. долара. Въпреки това те все още няма да са нещо, присъстващо във всеки дом. 80% от стойността на въпросните устройства ще бъде за компаниите, а не толкова за потребителите, които означава, че истинската революция ще настъпи в бизнеса, а не в домакинствата.
Безконтактните мобилни плащания най-накрая ще наберат сила. Краят на 2015 г. ще бъде повратна точка за използването на мобилни телефони за плащания в магазините по цял свят, сочи докладът. Това ще бъде първата година, в която ще има множество предпоставки за масово въвеждане на подобни плащания. През 2015 г. около 10 на сто от смартфоните в света ще бъдат използвани за плащания в търговски обекти най-малко веднъж в месеца.
Общото време, прекарано в гледане на видеоклипове онлайн и други програми, дълги не повече от 20 минути, ще достигне 3% от цялото време, прекарано онлайн през годината в световен мащаб. Deloitte не очаква кратката форма на онлайн съдържание да измести традиционната телевизия и филмите. И все пак то ще отбележи ръст, дори и да не доминира на пазара.
Друга тенденция, характерна за 2015 г. според доклада ще е нарастването на живота на батерията, което вероятно ще остане ключов фактор за избора на нов смартфон от страна на потребителите. Презареждащата се литиево-йонна батерия, използвана във всички смартфони, ще бъде подобрена през 2015 г., но животът ѝ няма да нарасне прекалено много.
В световен мащаб броят на домовете с широколентов интернет ще нарасне с около 2% до 725 млн., а средната скорост на широколентовия интернет в повечето страни ще се увеличи с 20 на сто. Разликата между тези, които имат достъп до най-бързата скорост, и останалите ще продължи да нараства през 2015 г., посочва още Deloitte.