fallback

Високите оценки на компаниите не означават технологичен балон

Стартиращите компании често виждат във финансирането единствено възможност да спечелят по-голям пазарен дял

15:02 | 30.12.14 г.

Инвеститорите са предпазливи относно технологичните компании след първия технологичен балон, когато стартиращите компании, които нямаха приходи, но бяха високо оценени, изчезнаха почти за една нощ. И ако дефинираме “балон” като икономически балон, то в технологиите няма такъв.

Това не променя факта, че в стартиращите компании се инвестират големи суми, а те ги харчат безразсъдно, пише Wall Street Journal.

Различното сега е как парите влизат в тези фирми. Огромните потоци от капитали, включително такива от институционални инвеститори, търсят възвращаемост на фона на почти нулевите лихвени проценти. Компаниите са разбрали, че начинът да се доберат до средства е да ги получат чрез фондове в по-ранен етап на жизнения си цикъл, преди да станат публични. Това е краткото обяснение на скока в оценките на компании като Uber Technologies, която достигна пазарана стойност от 40 млрд. долара.

Начинът, по който рисковият капитал традиционно работи е, че партньорите, притежаващи множество средства, ги насочват към рисковите инвеститoри, които разполагат с неoбходимата експертиза.

В момента обаче всеки смята себе си за експерт в това кои технологични компании заслужават пари и колко точно са им нужни. Сега повечето рискови инвеститори търсят големи печалби, когато излизат от инвестициите, за да компенсират загубите от повечето компании, в които инвестират. Но днешните големи институционални инвеститори са доволни от възврaщаемостта.

По-малките инвеститори също влизат в играта. Тази тенденция ще се ускори благодарение на промените в разпоредбите за този вид финансиране, които скоро ще позволят на всеки да участва в най-ранните кръгове на финансиране.

Много основатели на старт-ъпи виждат в тази инвестиция необходимо условие за завладяване на пазари преди техните конкуренти. Това означава, че тези стартиращи компании губят пари, защото използват финансирането, за да си купят дял от пазара. По този показател 2014 г. не е много по-различна от 2000 г.

Почти всичко останало обаче е различно. Повечето от тези фирми настояват, че могат да печелят пари, ако искат. Но всъщност губят пари за много други неща, независимо дали става дума за продажби, маркетинг или капиталови разходи.

Те се интересуват от резултатите, но най-важен за тях е растежът. Същевременно всяка нашумяла технологична компания като Uber и Airbnb среща препятствия, които могат да станат причина тя да не отговаря на сегашната си пазарна оценка. Става дума за проблеми, свързани с регулацията и конкуренцията, но най-голямата от тях остава същата като в миналото - дали има достатъчно хора и фирми, които да искат да купят продуктите на компанията.

А част от тези фирми разчитат на пазари, които могат да се свият бързо при икономически спад.

Голяма част от тях ще направят първично публично предлагане през 2015 г. Box, Uber и десетки други твърдят, че работят за IPO или се говори, че планират такова. Повечето от тези компании ще трябва да станат публични, за да изплатят дължимото на ранните инвеститори.

Много инвеститори вярват, че технологичните старт-ъпи създават реална стойност и могат да преживеят всякакви обрати и спадове.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:56 | 03.09.22 г.
fallback