fallback

След триумфа на IPO-то идат трудни дни за Alibaba

За да отговори на очакванията на анализаторите, компанията трябва да отчита ръст на продажбите през следващите години от 30-35%

19:48 | 23.09.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Китайският онлайн търговец на дребно Alibaba отчете страхотно IPO. На моменти в петък – първият ден на търговия с ценните книжа, акциите поскъпнаха с повече от 30 на сто от емисионната цена от 68 долара на акция. Пазарната стойност на компанията нарасна на разредена основа – т.е. като се вземат предвид опциите върху акции и дяловете, които отиват у банките поематели, до около 230 млрд. долара.

С това Alibaba изпълни целта си. Компанията искаше преди всичко от самото начало да избегне един доста неудобен спад в цените при първия ден на търговия. Ето защо тя избра по-консервативно ценообразуване, макар че в противен случай можеше да спечели малко повече, пише в свой анализ The Wall Street Journal. 

С емисионната цена на акциите Alibaba бе оценена 25 пъти над очакваната от банките поематели печалба за 2015 г. Така книжата изглеждат изгодни в сравнение с тези на други китайски интернет гиганти като Tencent и Baidu, които по данни на FactSet се търгуват на цени от 29 и 27 пъти над прогнозираните печалби за следващата година. Но това отстъпление бързо се превърна в бонус.

След увеличението на цените на фондовата борса от петък сега Alibaba се оценява на разредена база на около 32 пъти над очакваната печалба.

Сега от самия онлайн търговец зависи тази оценка да се докаже като достойна. Под микроскоп ще бъдат вземани перспективите за растеж, конкуренцията и маржовете. За да отговори на очакванията на анализаторите, компанията трябва да отчита годишен ръст на приходите от продажбите през следващите години от около 30 – 35%. Това съответства приблизително на прогнозите за растежа на развитието на електронната търговия като цяло.

Досега забавянето на китайския икономически растеж все още не се е пренесло в областта на онлайн бизнеса. Но ако китайската икономика се охлади още повече, това може да се промени. Самата Alibaba очаква, че средностатистическите разходи на клиент ще продъжат да се увеличават. Гаранция за това обаче няма, тъй като компанията все повече прониква в по-бедните региони на Китай.

Също така и доминиращата пазарна позиция на Alibaba от цели 80% няма да продължи вечно. Специализирани онлайн търговци на дребно в области като мода и козметика представляват опасност за компанията. Втората по големина китайска онлайн платформа за търговия JD.com инвестира значителни суми в бързи и удобни логистични решения и се съюзи с конкурента Tencent, за да привлече повече клиенти.

Конкуренцията от страна на Tencent и Сие, но също така и огромният глад за експанзия на Alibaba, ще натиснат надолу печалбата. Оперативните маржове вече са паднали от 51 на сто през първото тримесечие на 2013 г. до 43%. По време на роудшоуто главният изпълнителен директор на Alibaba Джак Ма обяви плановете си да развива компанията бързо в САЩ и Европа. За тази цел със сигурност концернът ще има нужда от големи разходи, които биха могли да натежат допълнително върху маржовете.

Анализаторите от Morningstar оценяват Alibaba на 223 млрд. долара. Те очакват, че оперативните маржове ще се възстановят и ще възлизат на 48% през 2018 г. Но ако все пак маржовете продължат да се свиват, тези оценки ще трябва да бъдат ревизирани.

Да се пусне гладко и без проблеми търговия на борсата на подобно сложно предприятие като Alibaba, си е успех сам по себе си. За това Alibaba заслужава признание. Също така и времето не можеше да бъде по-добре избрано: Nasdaq е близо до 14-годишен връх и много малко разделя индекса от неговото рекордно ниво на затваряне от февруари 2000 г.

Но на  Alibaba няма да ѝ бъде никак лесно да отбранява лидерската си позиция при високите очаквания в тази среда, отбелязва WSJ.

Първият ден на търговия с акциите на Alibaba:

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:23 | 09.09.22 г.
fallback