Миналия месец технологичният гигант Microsoft обяви, че придобива Mojang – софтуерното студио зад компютърната игра Minecraft, която позволява на играчите да създават собствени виртуални светове. Шефът на компанията Маркус Персон използва блога си, за да обясни на феновете неочаквания ход да продаде компанията си за 2,5 млрд. долара.
Дни преди официалното обявяване на сделката в интернет се появиха слухове, които накараха верните фенове на Minecraft да се запитат защо Персон, известен с критичността си към корпоративните гиганти, които придобиват малки и независими софтуерни фирми, е склонил да сключи сделка с Microsoft. “Не става въпрос за парите, а за моя здрав разум,” пише Персон в блога си, цитиран от интернет изданието на Wired. От написаното от създателя на играта става ясно, че той всъщност е уморен. От представянето на Minecraft през 2009 г. играта натрупа бърза популярност. Експлозивното развитие на Minecraft, както и нестихващия обществен интерес към Персон и компанията му, са подействали побъркващо на целия екип на Mojang. Персон пише, че осъзнава, че с критичните си изказвания за корпорациите, сред които и Microsoft, през годините се е превърнал в лице на запазилите своята независимост софтуерни компании.
Проблемът е, че той никога не е желал тази роля, която носи със себе си и голяма отговорност. “Не искам да бъда символ, отговорен за нещо толкова голямо, което самият аз не разбирам", пише той в блога си. “Не съм предприемач, нито изпълнителен директор. Аз съм просто един задръстен компютърен програмист, който обича да изразява мнението си в Twitter.” Персон е решен да напусне компанията си, веднага след като сделката бъде финализирана, за да има достатъчно време да се занимава с “малки интернет експерименти”. Ако някой от тези експерименти набере популярността на Minecraft, Персон казва, че би го “изоставил незабавно”. В изказването си Персон не пропуска и да признае, че ходът спрямо Microsoft е странен. “Наясно съм, че сделката противоречи на много от това, което съм коментирал публично. Нямам добър отговор на подобно обвинение,” продължава той. “Благодаря ви, че направихте от Minecraft това, което е сега, но вие сте твърде много и аз не мога да отговарям за нещо толкова голямо.” Решението на Персон да продаде Minecraft едва ли ще успокои феновете на играта. Много от тях се притесняват, че любимото им заглавие ще загуби от чара си, когато попадне под ръководството на Microsoft. Съществува и хипотеза, според която технологичният гигант ще обвърже играта със своята конзола Xbox, което означава, че само нейните клиенти ще могат да се наслаждават на Minecraft. През миналата седмица Wired припомни, че след като Halo бе придобита от Microsoft през 2000 г., играта стана достъпна само за платформи на Microsoft. Подобна промяна би оказала своето влияние върху потребителската база на софтуерната корпорация, а поддържането на креативна независимост би станала още по-трудна за екипа на Minecraft. Фил Спенсър, който е шеф на отдела, развиващ конзолата Xbox, опита да успокои страстите с пост в своя блог. В него Спенсър пише, че Microsoft планира да продължи поддръжката на платформите iOS, Android и Playstation, що се касае до Minecraft. От думите му става ясно, че Microsoft е имала апетити към играта, веднага след като тя се е превърнала в хит в Xbox Live. “Общността на Minecraft e страстна и изключително многообразна. Хората са от различни възрастови групи и имат различен социален профил,” пише Спенсър. “Уважаваме марката и духа на независимост, които са превърнали играта в хит, и смятаме да запазим иновативния подход, за да увеличим продажбите.” Изказването на Персон е в същия дух. Създателят на Minecraft подчертава, че играта вече е собственост на Microsoft, “но в много по-широк смисъл, тя е ваша собственост и това никога няма да се промени.”