За Samsung явно вече не е достатъчно да прави умни телефони, гривни и часовници. В откриващата реч на юбилейното 90-то технологично изложение IFA 2014 президентът и главен изпълнителен директор на компанията Б. К. Юн прокламира началото на нова ера за „умните къщи“. И ангажира своята компания към осъществяването на тази кауза.
„Не искам Samsung да бъде запомнена като голяма технологична компания, а като компанията, която създаде нашите умни домове“, заяви Юн пред над 1000 зрители в новата конферентна зала CityCube на Берлинския панаир.
Същевременно мениджърът на компанията цитира изследвания, според които през 2020 г. над 202 млрд. устройства ще бъдат свързани в мрежата в т. нар. Internet of the Things (Интернет на нещата). Пазарът на данни е възлизал през 2010 г. на 3,2 млрд. долара, а десет години по-късно стойността ще бъде 12-кратно по-висока.
Samsung очертава четири големи тенденции в тази насока. Първата е свързаността, като според Юн през 2014 г. има 6,4 млрд. договора за свързаност. „Да бъдеш постоянно и винаги онлайн е новата реалност“, подчерта той. От 2011 г. насам има 10%-ен ръст на интернет пенетрацията.
Вторият тренд е урбанизацията. 60% от населението на Земята ще бъде градско до 2030 г. Това поставя технологичните компании пред нови предизвикателства, поясни той.
Третата тенденция, която също крие големи предизвикателства, е застаряването на населението. До 5 години над 1 млрд. жители на Земята ще бъдат на възраст над 60 години.
И не на последно място са увеличените рискове. Според Юн бурите и лошото време като цяло са се увеличили с 200% от 1990 г. насам, а до 5 години 32% от населението на Земята ще страдат от замърсяване на въздуха.
„Домът на бъдещето трябва да бъде защитаващ, гъвкав и отговорен“, заяви Юн. Същевременно обаче всяко семейство има своите собствени изисквания, така че няма да има една смарт къща, а милиарди такива“, заяви още мениджърът.
„С новите технологии домът отново ще стане център на живота ни“, добави Юн, уверявайки, че това бъдеще е по-близко, отколкото си представяме.
Дори и стените ще се местят
Според Samsung къщата на бъдещето трябва да подсказва съвети, познавайки навиците на собствениците, да е проактивна, като прави предположения за действия.
Трите ключови аспекти на новите „смарт къщи“ ще са: Show Me, Know Me и Tell Me (Покажи ми, опознай ме, кажи ми). Потребителите ще запознаят тази платформа на интернет на нещата с това, което е от значение за тях, включително и в сферата на здравеопазването, управление на захранването и т.н. След това платформата ще бъде контекстуално наясно и ще разбира сама нуждите на членовете на семейството. Тя също така ще им напомня за неща, отнасящи се до тях, като например вземане на лекарства, рецепти за готвене и т.н.
Кент Ларсен, изследовател от Масачузетския технологичен институт, показа на сцената прототип на умните къщи, който може да променя вида на пространството според изискванията на обитателя. В демофилма, който бе представен, дом от само 28 кв. м се превръща в спалня, след това в офис, трапезария с маса за шестима, пространство за игри и забавления. И всичко това – с натискане на копче на смартфона, или дори само с определени жестове. „Домът на бъдещето не е в технологията и не е в това да е „смарт“ и свързан. Става дума за това да работи по такъв начин, че ние дори да не забелязваме технологиите и да ни дава правилните опции в правния момент. Става дума за това да е свързан с нас“, каза Ларсен. Усилията на корейската компания в тази насока не са голяма изненада. От свързани с интернет термостати до домакинските уреди, които ни напомнят да вземем хранителни стоки - много от световните технологични гиганти сега се борят да променят първи начина, по който хората си взаимодействат с ежедневните уреди в домовете им. Именно сегашното състояние на плановете на компаниите в тази насока може да се види на конференцията за потребителска електроника IFA.
Технологични концерни като Siemens, Bosch, Panasonic и Philips представят нови интернет свързани домакински продукти, следвайки примера на големите имена като Google и Samsung, които вече навлязоха през последните месеци на зараждащия се нов пазар. Пазар, който според IMS ще достигне 155 млрд. долара през 2018 г.
Google вече похарчи няколко милиарда долара, за да придобие производителя на „умни“ термостати Nest Labs, докато Samsung Electronics придоби преди месец SmartThings, базиран във Вашингтон старт-ъп, който произвежда аксесоари за свързване на домакински уреди с интернет за около 200 млн. долара. А Apple също увери, че има планове да развие начини, които да позволят на устройствата да контролират всичко – от отоплителни уреди до новия софтуер, наречен HomeKit.
„Горди сме с придобиването на SmartThings. Искам да ви уверя, че платформата ще остане независима и отворена“, заяви днес директорът на корейския концерн Юн. Той е сигурен, че концепцията за „умните“ къщи ще насърчат електронната индустрия, но също така ще създадат милиони нови работни места и ще помогнат на хората да станат по-продуктивни. Но именно в нарастващия интерес на компаниите към тези пазари се крие и едно предизвикателство. А именно – пазарът е толкова фрагментиран, колкото е и този на смартфоните например. И днес хладилникът с марка Samsung „не може да си говори“ с телевизора Sony, защото всеки производител предпочита да използва технология, която не е съвместима с други компании. Това може да се промени едва тогава,когато производителите създадат общ индустриален стандарт.
Всичко по-интересно от изложението ще научите от специалния пратеник на Investor.bg в Берлин Бойчо Попов благодарение на Vivacom.