IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Историята на битката за първия масов електромобил

Tesla и General Motors работят усилено по създаването на кола с 200 мили максимален пробег и достатъчно ниска цена, за да се превърне в пазарен хит

11:51 | 31.08.14 г. 32
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Заводът на Tesla във Фриймонт, Калифорния, Снимка: <em>Архив, Ройтерс</em></p>

Заводът на Tesla във Фриймонт, Калифорния, Снимка: Архив, Ройтерс

Един от големите скокове в технологията напоследък отвори пътя на две компании към новата ера на електромобилите. Tesla и General Motors разработват изцяло електрически автомобили, които струват около 35 000 долара, могат да изминат 200 мили (320 км) с едно зареждане и вече привличат интереса на бъдещите си купувачи. Залогът е голям, пише технологичното издание Quartz – повечето електрически коли имат пробег от едва 100 мили (160 км), а експерти в областта твърдят, че 200 мили с едно зареждане на батерията е границата, която би убедила клиентите, че сделката си струва. Все пак всеки от нас поне веднъж си е мислил какво ли ще прави, ако бъдещата му електрическа кола остане без ток по средата на нищото.



Анализатори смятат, че ако двете американски компании успеят да разрешат сложното уравнение, продажбите на електромобили в Щатите могат да скочат рязко 15-20 пъти, което ще разтърси цялата автомобилна индустрия. За сравнение, в момента отвъд Океана се пласират не повече от 2-3 000 задвижвани с електричество автомобила на месечна база. Още по-шокираща е информацията, че GM и Tesla са много близо до лансирането на технологията, за която до момента се говореше, че ще бъде масово достъпна едва след няколко десетилетия.

Рискът е голям и за двете компании. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск малко или много е заложил целия си бизнес в развитието на технологията. Оцеляването на General Motors, от друга страна, не е заложено на карта, но изходът от ситуацията може да резервира челно място на детройтския концерн в новата ера на автомобилното производство.

Потенциалната награда за всички тези усилия е не само голяма печалба, но и лидерство в технологичния сектор, което може да се сравни с необяснимата аура на Стийв Джобс и неговата Apple, която бе изправена пред фалит, но се върна на върха не и без съдействието на имиджа. Първите два модела на Tesla смаяха критиците, клиентите и най-вече Уолстрийт, разчитайки на елегантен дизайн, поведение и технологичен напредък. General Motors също впечатли индустрията и пазара със своя Chevrolet Volt, който подсказа на останалите компании, че plug-in хибридите са един доста добър компромис и инвестициите в разработката им си струват. Проблемът за GM е, че Volt не е конкурентен на луксозните модели на Tesla. Според експерти, ако GM успее да създаде конкурентен на Tesla автомобил, който хората желаят, и който може да измине 200 мили с едно зареждане, имиджът на компанията ще достигне неочаквани висоти, а това би означавало проблеми за бизнеса на Мъск.


Истината е, че на пазара вече се предлага електромобил, който може да измине заветното разстояние с едно свързване към електрическия контакт. Той се казва Tesla Model S и в базовата си 60-киловатчасова версия може да измине 208 мили (335 км). По-скъпите варианти на модела могат да изминат още по-голямо разстояние, а Tesla Roadster e способна на максимален пробег с едно зареждане от над 640 км.

Тогава какъв е проблемът? Много просто - цената.

Последна актуализация: 03:46 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

20
rate up comment 0 rate down comment 0
bgMan
преди 10 години
Само в Китай има сигурно повече от 1000 модела електромобила, които се произвеждат по поръчка, само дето не отговарят на европейските стандарти и не могат да се карат у нас.Имат много леки купета от пластмаси и композитни материали, които обаче не предоставят необходимата защита за водача и пътниците (както например беше и с добре известното и разпространено у нас преди време корейско Тико).В Европа също има много добри нови модели и разработки, които могат да се поръчват. Който се интересува от темата може да погледне QBeak.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 1 rate down comment 1
bgMan
преди 10 години
Въпреки това, цената на пакетите с батерии си остават доста скъпи, което обезсмисля закупуването на електромобил с цел икономия.Както съм споделял и преди имам личен проект за конверсия на малко купе в електромобил. Пакета LiFeYPo батерии (едни от най-добрите батерии, които могат да се намерят) ми идва около 6 000 $ US. Пакета с нови батерии при серийно произвежданите автомобили е над 10 000 $ US а по-големите kWh стигат и над 20 000 $.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 5 rate down comment 0
Jay Gould
преди 10 години
Пролетта се наложи да правя отново анализ на Тесла и отделно имах поръчка да проуча батериите поради вероятност такива да се произвеждат и в Европа в една близка нам страна. Няма никаква разлика за досегашните модели на Тесла - батериите са стандартни произвеждани от голям производител и по начало се произвеждат за друго. За Тесла единственото ново е, понеже поръчват огромни двойки махането на един елемент от батерията, което с още повече да свали цената и да я направи малко по безопасна за пожари
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 9 rate down comment 0
simbad12
преди 10 години
напротив, статията е супер смислена. Явно има читатели, които просто не мислят,. но за сметка на това коментират...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 9 rate down comment 0
MZ/X
преди 10 години
Има малка разлика в капацитета на батерия за фотоапарат и за кола издържащ 200 мили :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 8 rate down comment 0
MZ/X
преди 10 години
Тесла имат технология за бързо зареждане при лоято за 15 минути се зарежда 80% от капацитета на батерията! Не случайно в момента те са лидер в сектора и те строят един от най-големите заводи за батерии в света.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 6 rate down comment 16
Боян
преди 10 години
Изключително некомпетентна и безидейно безсмислена статия. Едва ли не тези две фирма са единствените два коня в най-важното състезание в света на автомобилите, абсолютно невярно и тенденциозно грешно. Първо изобщо не са никакви лидери в надпреварата за електромобилите има много други изключително силни играчи също, а и отделно може да се окаже, че това състезание как ще завърши няма да има никакво значение, защото други алтернативи може да се наложат с много по-радикални решения и електромобилите така и никога да не се наложат и да бъдат забравени отново за поне 100 години.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 7 rate down comment 2
hex
преди 10 години
Какви инвестиции в станции за зареждане като това вече е направено в Северна Америка - те са с няколко крачки напред. Станции в градовете има пред общините, пред жилищни сгради, на паркингите... Онези, които могат да си позволят Модел С, могат да си позволят и доста по-скъпи неща. Въобще притежанието на скъпи автомобили е за категория хора, които не мислят като обикновени човеци.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 8 rate down comment 1
pepe
преди 10 години
За цената може би си прав, ама хората имат да правят огромни инвестиции в станции за зареждане - в началото по основни пътища, а в последствие и по останалите. Да не забравяме, че засега самото зареждане е над 2.5 часа - така че решението не е един контакт на една колонка около пътя :). Та хората са решили, че в началото някой трябва да плати цената на тези инвестиции. А иначе преди година и нещо се качвах в една Тесла и усещането наистина е като от бъдещето :). Но и аз бих изчакал преди да купя нещо такова :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 10 rate down comment 9
Jay Gould
преди 10 години
35 000 долара са много висока цена за електромобил. Тесла се опитва да продава скъпи коли като БМВ което е идиотизъм. Реално една електричка не би следвало да струва повече от 10 000 долара. В нея ги няма 2/3 от необходимите части за други коли. Батериите не са чак толкова скъпи колкото се опитват да ни внушат някои. Всеки който си е купувал батерии за фотоапарат, знае това, а в Тесла се ползват същите батерии. Затова е идиотизъм Тесла да продават такива скъпи коли, но докато има *** да ги купуват, ще има и пазар. С електрическите коли ще стане като ДВД - то. Първите модели се продаваха по 1000 и над тази цифра долара, а днес струват 30
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още