IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Историята на битката за първия масов електромобил

Tesla и General Motors работят усилено по създаването на кола с 200 мили максимален пробег и достатъчно ниска цена, за да се превърне в пазарен хит

11:51 | 31.08.14 г. 32
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Заводът на Tesla във Фриймонт, Калифорния, Снимка: <em>Архив, Ройтерс</em></p>

Заводът на Tesla във Фриймонт, Калифорния, Снимка: Архив, Ройтерс

Един от големите скокове в технологията напоследък отвори пътя на две компании към новата ера на електромобилите. Tesla и General Motors разработват изцяло електрически автомобили, които струват около 35 000 долара, могат да изминат 200 мили (320 км) с едно зареждане и вече привличат интереса на бъдещите си купувачи. Залогът е голям, пише технологичното издание Quartz – повечето електрически коли имат пробег от едва 100 мили (160 км), а експерти в областта твърдят, че 200 мили с едно зареждане на батерията е границата, която би убедила клиентите, че сделката си струва. Все пак всеки от нас поне веднъж си е мислил какво ли ще прави, ако бъдещата му електрическа кола остане без ток по средата на нищото.



Анализатори смятат, че ако двете американски компании успеят да разрешат сложното уравнение, продажбите на електромобили в Щатите могат да скочат рязко 15-20 пъти, което ще разтърси цялата автомобилна индустрия. За сравнение, в момента отвъд Океана се пласират не повече от 2-3 000 задвижвани с електричество автомобила на месечна база. Още по-шокираща е информацията, че GM и Tesla са много близо до лансирането на технологията, за която до момента се говореше, че ще бъде масово достъпна едва след няколко десетилетия.

Рискът е голям и за двете компании. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск малко или много е заложил целия си бизнес в развитието на технологията. Оцеляването на General Motors, от друга страна, не е заложено на карта, но изходът от ситуацията може да резервира челно място на детройтския концерн в новата ера на автомобилното производство.

Потенциалната награда за всички тези усилия е не само голяма печалба, но и лидерство в технологичния сектор, което може да се сравни с необяснимата аура на Стийв Джобс и неговата Apple, която бе изправена пред фалит, но се върна на върха не и без съдействието на имиджа. Първите два модела на Tesla смаяха критиците, клиентите и най-вече Уолстрийт, разчитайки на елегантен дизайн, поведение и технологичен напредък. General Motors също впечатли индустрията и пазара със своя Chevrolet Volt, който подсказа на останалите компании, че plug-in хибридите са един доста добър компромис и инвестициите в разработката им си струват. Проблемът за GM е, че Volt не е конкурентен на луксозните модели на Tesla. Според експерти, ако GM успее да създаде конкурентен на Tesla автомобил, който хората желаят, и който може да измине 200 мили с едно зареждане, имиджът на компанията ще достигне неочаквани висоти, а това би означавало проблеми за бизнеса на Мъск.


Истината е, че на пазара вече се предлага електромобил, който може да измине заветното разстояние с едно свързване към електрическия контакт. Той се казва Tesla Model S и в базовата си 60-киловатчасова версия може да измине 208 мили (335 км). По-скъпите варианти на модела могат да изминат още по-голямо разстояние, а Tesla Roadster e способна на максимален пробег с едно зареждане от над 640 км.

Тогава какъв е проблемът? Много просто - цената.

Последна актуализация: 03:46 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

30
rate up comment 1 rate down comment 0
bgMan
преди 10 години
Не, не минаваме на литии. Литият е недостатъчен за всички ни.Много сериозни перспективи има в няколко направления , най-вече в химични батерии (преобразуване на енергията от захари в електричество) и биологични батерии (бактерии преработват евтина суровина). Има много действащи прототипи в тези две области, които в момента се усъвършенстват.Захарните биобатерия засега постигат плътност на съхранение на енергия от около 506 ампер-часа на килограм, което е по-високо от възможностите на типичната литиево-йонна батерия, съхраняваща 42 ампер-часа на килограм и може да издържа десет пъти повече от съществуващите литиево-йонни батерии със същото тегло.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 0 rate down comment 2
Danny666
преди 10 години
Апропо идеята е толкова ***, че ако не беха МИЛИОНИТЕ които ПСЕВДО инженерите ще лапнат по разработката щеше да е ЗАБАВНА ха ха ха..Човече ВЛАКА е измислен преди ПОВЕЧЕ ОТ 100 години ха ха ха
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 3 rate down comment 2
Danny666
преди 10 години
Приятел абе ти СЕРИОЗНО ли верваш на тези просотии ?400 метра ТЕСТОВ УЧАСТАК ха ха хаИ колко мед или алуминий ще са необходими мили само за една магистрала?От твоят линк най ми хареса " ...повечето от електроенергията, преминаваща в захранващите линии в пътя ще идва от възобновяеми източници, а не от изкопаеми горива." ХА ХА ХА
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 0 rate down comment 3
Eon
преди 10 години
Добре, минаваме от петрол на литий. Това е временно решение на проблема. А като свърши лития какво правим? deant: единствения неизчерпаем материал за който се сещам е слънчевата енергия и водорода.Иначе, още ни е раничко да ходим да пълним метан от Титан.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 0 rate down comment 1
novak li sam
преди 10 години
Работи се по-скоро за премахване на необходимостта от батерии.http://***.greentech.bg/archives/41947 Въпрос на време.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 2 rate down comment 0
deant
преди 10 години
да разбираме ли, че има технология, която включва някакъв неизчерпаем материал ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 2 rate down comment 0
bgMan
преди 10 години
Литиевата технология за производство на батерии далеч не е единствената.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 1 rate down comment 1
Danny666
преди 10 години
The Salar of Atacama, containing 27% of the world's lithium reserve base, is the world's largest and purest active source of lithium. And as of 2008 provided almost 30% of the world's lithium carbonate supply. Thanks to its brine's high lithium concentration, averaging 2,700 parts per million,These are the most common form of lithium-containing brine.The best example is the 3,000-square-kilometer Salar de Atacama in Chile, which contains an average lithium concentration of about 0.14 percent the highest known !!!Ха ха ха с концентрация 0.14 % Печатането на ПАРИ води до мании,а НАЙГОЛЯМАТА е ВЕИ !!! Кой ли ще плати масрафа ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 1 rate down comment 1
Danny666
преди 10 години
Малко факти:Global consumption may jump to 300,000 metric tons a year by 2020 from about 150,000 tons in 2012, as demand for lithium batteries has been growing at about 25 percent a year, outpacing the 4 percent to 5 percent overall gain in lithium.On June 9, 2014, the Financialist publication, produced by the Credit Suisse company, stated that demand for lithium is growing at more than 12 percent a year; according to Credit Suisse, this rate exceeds projected availability by 25 percent. The publication compared the 2014 lithium situation with oil, whereby "higher oil prices spurred investment in expensive deepwater and oil sands production techniques"; that is, the price of lithium will continue to rise until more expensive production methods that can boost total output receive the attention of investors.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 3 rate down comment 7
Danny666
преди 10 години
Масовият ел. мобил ( от типа на колите с мотор ) е мит. Приложения като колички за голф или ел. колела да, но коли.....само за ултра богатите !!!Напушва ме на смях като чета ОТКРОВЕННИТЕ ГЛУПОСТИ в статията, а още повече на коментиралите.1. Поевтиняването на батериите от презюмцията за увеличаване на обема на производство - ха ха ха.....някой от вас дава ли си сметка от къде се добива литий. За илюстрация ЦЕНАТА НА ПЕТРОЛА ПОЕВТИНЯВА ЛИ ? Щото производството му расте ... ха ха хаПоредната партенка за плебса да не се замисля за АПОКАЛИПСИСА който идва. Спете спокойно БЕЗРАБОТНИ ХОРА ще се возите на коли които ще струват 10 годишните ви заплати ... ха ха ха...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още