fallback

„Google Analytics“ се мести офлайн

Темата за анализа на данни от търговците на дребно се превръща в хит сред инвеститорите в рисков капитал

09:50 | 07.04.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Онлайн търговците на дребно като Amazon.com знаят много за своите клиенти, но и търговците по търговските улици наваксват. Със смартфони и безжични технологии, като например WLAN и Bluetooth, е възможно да се наблюдава поведението на клиентите в реалния свят. Amazon винаги е знаел точно кой клиент колко дълго време разглежда даден продукт в магазина му, както и дали той се връща по-късно, или не. Търговците на дребно в реалния свят може също скоро да узнаят всичко това, пише в свой материал Wall Street Journal.

Високото проникване на смартфони позволява на търговците на дребно сега също да проследят движението на клиентите – по кой път поемат те? Какво привлича вниманието им? Възможно ли е да се върнат? Купуват ли нещо или не? Всичко това може да се проследи чрез системи за оценка на данните на смартфони, които постоянно комуникират чрез радио интерфейси като Bluetooth, WLAN или Wi-Fi със своята среда. 

Според Кристиян Егерт, съосновател на базираната в Берлин стартираща фирма Minodes, днес около 50 до 55 процента от клиентите в Западна Европа имат смартфон с активна безжична връзка. По този начин е достигната една критична маса, макар че офлайн анализаторите все още са зависими от допълнителни помощни средства, като например инфрачервени сензори, за да проверят и анализират данните.

В САЩ темата за анализа на данни от търговците на дребно отдавна е хит сред инвеститорите в рисков капитал. Според базата данни за стартиращи компании CrunchBase компанията Retail Next вече е набрала около 30 млн. долара, конкурентът Euclidе e набрал 23,6 милиона долара, а Nomi - най-малко 13 милиона долара - всичко на всичко повече от 66 милиона долара от фондове за рисков капитал за темата анализ на данни в търговията на дребно. Euclidе описва себе си като "Google Analytics за офлайн света". Това е популярен инструмент сред операторите на уебсайтове за анализ на техните собствени потоци от посетители.

На този фон седемцифрената сума в евро, която е успяла да получи берлинската стартираща компания Minodes от също берлинския фонд за рисков капитал Project A Ventures с Berlin Technologie Holding (BTH), изглежда доста скромна. Въпреки това представлява най-високата сума, която влиза в подобен германски старт-ъп, заявява съоснователят Егерт пред Wall Street Journal.

Minodes иска да предложи интегрирано решение за търговците на дребно - една система, която интегрира анализ на клиентите и маркетинг на дадено дружество, което протича в три етапа: разбиране на клиентите, измерване на маркетинга и създаване на нов търговски опит за клиенти в трети етап. Последното трябва да стане възможно чрез използването на технология на Apple, наречена iBeacon, на която разчитат редица търговци в битката срещу падащия пазарен дял. Възможни са например специални намаления или ваучери за всеки потребител. „Ако даден клиент например постоянно разглежда Playstation, търговецът може да му предложи специфичен ваучер", казва Егерт. Предпоставката за това е, да има инсталирано подходящо приложение.

Точно това е деликатният момент в технологията: „Засега няма значителен брой потребители", казва Йоханес Хофман от Blue Cell Networks. Със своята технология Flowtrack компанията е пионер в проследяването на клиенти в офлайн света. Това решение е интегрирано в iBeacon.

За самата Blue Cell Networks технологията Flow Track е губещ бизнес – компанията печели парите си с други оферти за рекламодатели и агенции. „Ние сме убедени, че бъдещето принадлежи  на Flowtrack, но то все още не е икономически изгодно", заяви Хофман за системата, която в момента се използва например на германски летища.

Независимо от това темата е истински бум в индустрията на стартиращите компании. Само в Берлин има поне три фирми, които се занимават с темата, десет са в цяла Германия. Подобни решения например ще предлагат берлинската 42Reports и Tracking Mind от Мюнхен. Базираният в Лондон стартъп Viewsy спечели този месец конкурса CODE_n в рамките на Cebit в Хановер, а с това и наградата от 30 000 евро. И Viewsy иска да бъде "Google Analytics за търговците на дребно". Коя компания в крайна сметка ще успее да го постигне, ще покаже само времето.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:06 | 07.09.22 г.
fallback