fallback

Пари и параноя тласкат технологичните гиганти към поглъщания

Facebook и Сие знаят, че могат да загинат за месеци, ако престанат да се развиват

12:00 | 30.03.14 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

За Facebook приключението „виртуална реалност“ струва 2 милиарда евро. В реалния свят придобиването на производителя на очила за виртуална реалност Oculus е израз на ожесточеното оспорване на технологичните гиганти за запазване на пазарната си мощ в бързо променящия се дигитален свят, пише в свой анализ Wall Street Journal.

Само няколко седмици преди поемането на Oculus Facebook купи услугата за съобщения Whatsapp за 19 милиарда долара. Интернет гигантът Google похарчи наскоро 3,20 милиарда долара за Nest Labs, доставчик на интелигентни термостати.

От мигновени съобщения до часовници и термостати - Facebook, Google, Amazon.com и Apple се стремят към това, да създадат собствена онлайн платформата, в която хората общуват помежду си, пазаруват и се разсейват за миг. Конкуренцията се задвижва от своята огромна финансова сила - заедно тези компании имат пазарна капитализация от над 1 трлн. долара. И от стряскащото напомняне за технологични звезди от изминалите дни, които не са се развили достатъчно бързо.  

Тази комбинация от страх и амбиции доведе до една от най-големите вълни на поглъщане и инвестиции след дот-ком балона в края на 1990-те години. По-специално Facebook и Google имат „широки пръсти“, що се отнася до мащабните инвестиции - благодарение на бума в цените на акциите и притежаваните от учредителите акции с по-големи права на глас. Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг "знае за всички онези големи компании, които залязоха, защото разчитаха на старата си слава", казва Джеф Ричардс, партньор във фонда за рисков капитал GGV Capital. „В миналото трябваха десетилетия, за да се изгради една компания с размерите на Facebook. Днес са нужни по-малко от 10 години", казва той.

Facebook хвърля око предимно на социални мрежи с много потребители, тъй като компанията иска да привлече колкото се може повече хора за свои потребители, за да може да използва своите събрани вече данни за рекламни цели. През 2012 г. именно по тази причина Facebook придоби услугата за снимки Instagram за 1 млрд. долара. През февруари пък Зукърбърг прилапа и Whatsapp.

Google планира да се превърне от чист информационен доставчик в доставчик на инструменти за комуникация, забавление и транспорт. В допълнение към инвестициите в Nest, Google днес работи над лаптопи, смартфони, плейъри за видео стрийминг, оптични продукти и едновременно с всичко това инвестира в областта на изкуствения интелект и роботиката, за да постигне едно още по-голямо предимство.

За разлика от тях Apple и Amazon не са чак толкова смели в своите инвестиции. Те предпочитат да влагат печалбите от основната си дейност в нови сфери на бизнеса, като например видео услуги.

Amazon се осмели да излезе далеч извън основната си дейност, за да се опита да се справи с многобройните залози за бъдещето си – от видео стрийминг до облачни услуги на собствените си мобилни устройства като Kindle Fire.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:58 | 12.09.22 г.
fallback