Много хора си представят офиса като голямо общо пространство, в което са наредени редици с бюра, стените са покрити с пълзящи растения, а някъде в дъното има маса за тенис. Има огромни прозорци, от които влиза естествена светлина, а всички работят задружно, без да си пречат. Безспорно звучи добре, но се оказва, че подобни офис площи разсейват служителите много повече, отколкото сме си представяли, пише BusinessWeek. Оказва се, че проблемът е толкова голям, че все повече служители превръщат домовете си в офиси, защото там са по-продуктивни. Точно такъв е случаят на Каролин Смътс, която е маркетинг директор на софтуерната компания NEAD App Development. През 2010 г. фирмата се установява в нов офис в Хънтингтън Бийч, Калифорния. Особеното е, че помещението е ремонтиран склад, което означава, че всички служители работят в една обща стая. Още в първите две седмици Смътс разбрала, че това не е за нея. “Усетих, че върша двойно по-малко работа, отколкото когато работя вкъщи. Дори не можех да отговарям на имейлите си, защото все имаше някой, който минаваше зад мен или говореше на висок глас.” Тя започнала да работи от дома си, където не трябвало да дели бюро с някой друг. Според Смътс, която е на 40, подобни офис площи са по-подходящи и се харесват главно на по-млади хора, които са свикнали да работят в хаотична атмосфера. Но защо ръководството на NEAD решило да се премести в стар склад? Естествено, че заради цената. Основателят и главен изпълнителен директор на компанията – Ти Джей Сокъл, харесал идеята да наеме индустриалната площ от 370 квадратни метра за близо четири пъти по-ниска цена от няколко отделни стаи в офис сграда. Ръководството харесало особено сводестите тавани и събранията на покрива, които привличали вниманието на клиенти, инвеститори и стажанти. “Сякаш бяхме Google,” казва Сокъл. Забавлението обаче не продължило дълго. Приоритетите на компанията се променили и ръководството намалило персонала си от 20 на 8 човека, които се нанесли в нов, по-малък офис. Някои от служителите продължават да работят от вкъщи понякога, а за конференции компанията наема зали или използва електронната платформа Google Hangouts. Сокъл е доволен от развитието, като казва, че продуктивността на екипа му се е вдигнала значително. Все пак той твърди, че състезанията с офис столове му липсват. Балансирането между просторния офис и нуждата да се свърши повече работа не е никак лесно, споделя Елизабет Дюкс, съосновател на iOffice. Хюстънската компанията разработва софтуер и предлага консултантски услуги за мениджъри на различни институции. Наскоро Дюкс издаде новата си книга, посветена на отворените офис площи, която проследява развитието на американските офиси - от малките кутийки до най-модерните решения на компаниите от Силициевата долина. Въпреки познанията си в областта, Дюкс също изпитала трудности в установяването на офис на собствената си компания. iOffice се нанесла в стара индустриална сграда от 20-те години, където разполагала с площ от 650 кв. м. Помещението било гигантско и претърпяло основен ремонт. Подобно на историята с NEAD, и тук голямата зала била предпочетена заради по-ниския наем. Тогава във фирмата работели 25 души, някои от които водели със себе си домашните си любимци. Ръководството се принудило да преобрази две огромни гардеробни в “тихи стаи”, чиито стени били покрити с шумоизолационен материал. Там служителите намирали спокойствие при нужда, а ако и това не помагало, те били свободни да работят от вкъщи, библиотека или кафене. “Някои от служителите ни имаха нужда от тихо място, където да могат да се концентрират,” спомня си Дюкс. Подобен опит имат и в Mint Advertising – рекламна агенция от Ню Джърси с персонал от 17 души. Когато екипът се нанесъл в отворен офис в края на 2012 г., един от стратезите на компанията – Кари Бачевски, била притеснена. Тя работила в подобно помещение в предишната си работа, където често се разболявала от настинка и грип. Според нея заразите много по-лесно се пренасят в отворени пространства, а и трудно може да се нагласи температура на въздуха, с която всички да са доволни. “Чувствах се като във фабрика. На такова място може да ти се наложи да делиш бюро с човек, който дори не познаваш. Това беше обезпокоително за мен,” казва тя. Съоснователят и криейтив директор на компанията – Ал Наваро, успява да тушира някои от страховете на служителите си, осигурявайки им индивидуални бюра и тихи конферентни зали. Според него повечето хора в момента са щастливи с работното си място. “Хората използват слушалки, за да се изолират, а и с времето от само себе си се появи етикет, че когато някой е със слушалки, не иска да бъде обезпокояван,” заявява Наваро.
Освен проблемите с продуктивността, се оказва, че отворените офис площи имат и друг недостатък – естетически. Когато през 2012 г. търговската камара Goshen купува и реновира помещение в изоставена сграда, ръководството среща големи трудности при намирането на наематели. Кандидатите така и не откривали нужния корпоративен външен вид и усещане в бъдещия си офис. Всичко се променя, когато помещението е наето от Грейс Боневиц – един от собствениците на бутиковата рекламна агенция Eyedart Creative Studio. Тя и нейните служители се нанесли миналия ноември, но след като убедили наемодателя, че могат да преустроят залата по собствено усмотрение. Боневиц премахнала офис кутийките и ги заменила с дивани, кафе бар и много растения. В момента пространството се обитава от Eyedart и 13 прохождащи стартъп компании, сред които производител на мебели, софтуерни разработчици, уеб дизайнери и издател на списание. “Офисът беше скучен и лишен от живот,” казва Боневиц. “Когато му вдъхнахме такъв, веднага се появиха и наематели.”