fallback

4G мрежите насърчават ползването на мобилни данни

Не всички пазари обаче могат да пожънат успех на този фронт, отчитат анализаторите

08:51 | 18.03.14 г.
Автор - снимка
Създател

Бързата миграция към 4G - LTE на най-напредналите в развитието си мобилни пазари в света предизвиква рязък скок в използването на данни, като ползвателите на 4G обикновено консумират два пъти повече данни на месец спрямо другите потребители. Въпреки че въвеждането на 4G доведе до общ подем на пазара, в някои случаи въздействието върху приходите варира в широки граници в зависимост от самия пазар, пише в свой анализ по темата Калум Деуар, главен анализатор на GSMA Intelligence.

Единственият основен пазар, достигнал 100%-ово покритие на населението с 4G, е Южна Корея – най-напредналият в света 4G пазар. Проникването на технологията като процент от общия брой връзки там подмина границата от 50% през четвъртото тримесечие на 2013 г. За сравнение, в Япония и САЩ проникването на 4G мрежата възлиза на около 25%.

Средната месечна консумация на данни на потребител на пазарния лидер SK Telecom се е повишила значително след старта на неговата 4G мрежа през втората половина на 2011 г. Средната месечна консумация на данни на потребителите на 4G приблизително се е удвоила между четвъртото тримесечие на 2011 г. и първото тримесечие на 2013 г., повишавайки се от 1,1 GB до 2,1 GB, докато използването на данни посредством по-ниската по скорост мрежа HSPA остава непроменено. Това означава, че общият 3G/4G трафик на данни на оператора почти се е удвоил за 15 месеца, въпреки че е регистрирал ръст от 2 на сто на общите си връзки. 

С такова обширно 4G покритие в страната потребителите в Южна Корея са започнали да избягват Wi-Fi мрежите и да продължават да използват 4G, дори когато на разположение е Wi-Fi, особено когато 4G мрежата осигурява по-бърза скорост на сваляне/качване в сравнение с Wi-Fi услугата.

Въпреки че тази тенденция изисква нарастващо напрежение в мрежите, южнокорейските операторите генерират значително увеличаване на приходите от своите 4G клиенти. С 46 хил. вона (43 долара) средните приходи от потребител на 4G услугата на SK Telecom през третото тримесечие на 2013 г. са с около 32 на сто по-високи от средния приход от микса на предплатени и т. нар. postpaid услуги, като операторът отбелязва, че повече от 70 на сто от новите и подновяващите договорите си клиенти на 4G са избрали по-високи цени на тарифите. Междувременно средните приходи от потребител на 4G услугата на конкурента KR възлизат на 44 хил. вона (42 долара) - повече от 40 на сто по-високи от средния приход от микса.

Операторите в САЩ също отчитат подобни тенденции. През октомври 2013 г. Verizon Wireless – най-големият 4G оператор в световен мащаб с 36 млн. 4G връзки в третото тримесечие на 2013 г., обяви, че 38 на сто от клиентите на дребно, свързани с неговата 4G мрежа, са отговорни за 64 на сто от общата стойност на трафика на данни. През третото тримесечие на 2013 г. средният приход от абонат се е повишил със 7,1 на сто спрямо година по-рано и с 21 на сто от пускането на 4G мрежата в четвъртото тримесечие на 2010 г.

В региони като Европа преминаването към 4G е в значително по-ранен етап. Това означава, че въпреки че отчитат подобни тенденции по отношение на потреблението на данни, операторите в тези региони все още не виждат същия положителен ефект върху приходите от 4G, като "цифровите пионери" Южна Корея, САЩ и Япония.

Така например, през първото тримесечие на 2013 г. Vodafone съобщи, че средното месечно използване на данни за 4G потребителите в Европа е 640 MB, приблизително два пъти повече от това на потребителите с 3G смартфони (350 MB) и почти същото, каквото се отчита при таблетите с 3G. В Германия конкурентът на Vodafone O2 заяви, че през третото тримесечие средното месечно потребление на данни от смартфони, използващи 4G мрежа, е три пъти по-голямо от това на останалите смартфони.

По отношение на приходите в своя отчет за второто тримесечие на 2013 г. британският EE заяви, че "е свидетел на увеличение с близо 10 на сто в средните приходи на клиент за съществуващи клиенти, мигриращи към 4G към юни 2013 г.", а в отчета си за третото тримесечие на 2013 г. отчете, че „съществуващите потребители, мигриращи към 4G, продължат да „са виновни“ за едноцифрения ръст на средните приходи от потребител.

Това е доста скромно увеличение в сравнение с колегите на ЕЕ в Южна Корея и САЩ, но такова, което със сигурност ще бъде приветствано в целия бранш във Франция, където се очаква спад на средните приходи от потребител на 4G услуги за трите най-големи оператора, след като евтиният конкурент Free Mobile въведе 4G предлагане без допълнително заплащане към съществуващите си 3G услуги. В началото на годината Orange France беше принудена да намали най-ниската си 4G тарифа до 24,99 евро (33,99 долара) на месец, за да се опълчи на конкуренцията от Free, която предлага 4G планове, започващи от само 19,99 евро (27,19 долара) на месец. По същия начин вторият на пазара френски оператор SFR намали началната си цена за 4G до 25,99 евро (35,35 щатски долара) на месец.

Ръст на мобилните данни се наблюдава и в България, но и тук, подобно на най-важните европейски пазари, операторите са изправени пред предизвикателството, че приходите не са адекватни на разходите, които правят.

„Приходите от мобилни данни и трафикът на мобилни данни растат, като темпът на нарастване на трафика е много по-бърз от този на приходите. Ние сме в такъв етап на пазара, в който има бурен ръст на потреблението и падаща цена на мегабайт. Все по-голям дял от клиентите ползват смартфони и броят им ще расте още. Делът на хората, които използват такива устройства, вече отдавна е двуцифрен, а до 2-3 години според мен поне половината българи ще разполагат със смартфон, заяви неотдавна в интервю за Investor.bg главният изпълнителен директор на „Виваком“ Атанас Добрев. По думите му в тази област през последните няколко години компанията е инвестирала десетки милиони евро в комбинацията от оптична инфраструктура и радиорелейна мрежа, за да може почти базови станции на оператора да са захранени със скорост над 100 мегабита на секунда. 

По думите му обаче подобно предизвикателство придружава индустрията още от първите ѝ дни. „Ако направим графика на цените за разговор на минута от 2000 г. насам, ще видим, че цената на минута пада всяка година. Няма друг сектор в България, в който основната цена да пада така. Цените на гласовите услуги падат всяка година. Така че това предизвикателство не е ново. Това, което прави възможно съществуването на бранша, е икономията от мащаба. Когато все повече потребители ползват дадена стока или услуга, това позволява доставчиците на тази услуга да я предоставят с все по-ниски единични разходи“, добави Добрев. 

На тази тенденция внимание обръщат и от норвежкия оператор Telenor Group. „1,7 трлн. долара е прогнозираната сума, която операторите ще инвестират във високоскоростни широколентови мрежи до 2020 г.“, заяви председателят на GSM асоциацията и главен изпълнителен директор на Telenor Group Йон Фредрик Баксаас по време на Световното мобилно изложение в Барселона. Сумата се равнява на половината от федералния бюджет на САЩ. 

По думите му телеком операторите, производителите на устройства и доставчиците на системи и услуги трябва да действат в сътрудничество, за да бъде възможно свързването на следващия милиард хора по света до края на десетилетието. Фокусът на индустрията по думите му отдавна не са само разговорите и дори не само достъпът до интернет, като целта е устройствата около нас да стават все по-свързани, а самите SIM карти да се превърнат в сигурно решение. Според Бексаас това би отворило нови възможности за операторите. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:46 | 13.09.22 г.
fallback