fallback

Рисковият облог на Lenovo с бизнеса със смартфони

Motorola не е сред най-известните марки, а освен това придобиването ще натежи на рентабилността на китайския концерн

12:35 | 02.02.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Китайската Lenovo Group, известна по-рано като Legend, израстна от малка финансирана от държавата компания в осемдесетте години на миналия век до глобална сила, която през миналата година стана най-големият производител на персонални компютри в света.

С планираното придобиване на нерентабилното поделение Motorola Mobility на Google Lenovo поема рискован залог и се опитва да повтори този успех със смартфоните.

„Това е един добър старт, с който да бъдат предизвикани лидерите на пазара на смартфони", заяви Йън Йънкън, главен изпълнителен директор на Lenovo, след като обяви плановете за придобиване. "Ние искаме да се превърнем в глобален играч".

Дали Lenovo ще пожъне успех далеч не е сигурно. Придобиването на Motorola дава на Lenovo възможност за по-добър достъп до пазара на САЩ, по-преки взаимоотношения с мобилните оператори и достъп до допълнителна интелектуалната собственост. Въпреки това обаче това няма да е достатъчно за конкуриране с лидерите на пазара на смартфони Apple и Samsung Electronics, които са сред най-известните марки в света. Нито Lenovo, нито Motorola спадаха към 2013 Best Global Brands на Interbrand - проучването на Топ 100 на най-известните марки, докато Apple бе на първо място, а Samsung - на осмо.

Придобиването освен това ще натежи на рентабилността на Lenovo. Macquarie Securities смята, че през миналата година Motorola е отчела загуба в размер на 1,100 милиарда долара. Именно тези аргументи предизвикаха в четвъртък разпродажби на акциите на Lenovo. В Хонконг акциите на китайския производител на PC паднаха в съкратената заради китайската Нова година сесия с 8,2% до 10,06 хонконгски долара. Това беше най-голямата дневна загуба на акцията от средата на 2012 г. насам.

„Аз съм изненадан, че Lenovo поема такъв риск", казва анализаторът Алберто Моел от Sanford C. Bernstein, цитиран от WSJ. „Това би могло да бъде за твърде голяма хапка за Lenovo“. Въпреки това обаче в миналото Lenovo вече наказа всички свои критици. Компанията успя да отнеме пазарен дял от по-добре известни технологични компании, да узрее и да се глобализира.

Когато Lenovo пое нерентабилния PC бизнес на IBM през 2005 г., редица критици поставиха под въпрос смислеността на придобиването. Според тях Lenovo няма да е в състояние да управлява IBM единицата, която бе по-голяма от собственото PC подразделение на компанията.

„Някои хора оприличиха сделката на змия, която иска да погълне слон", припомня Йън.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:19 | 11.09.22 г.
fallback