Зимата дойде и е време собствениците на електромобили да започнат да се притесняват за километрите, които могат да изминат с едно зареждане. Вероятно няма човек, който не се е сблъсквал с батериите и тяхното отношение към студа. Въпреки напредъкът в технологиите, електрическите коли не правят изключение. Те са изправени срещу два основни проблема: студеното време ограничава представянето на батерията, а интензивното използване на отопление в купето изсмуква допълнително енергията й. При минусови температури много собственици на електромобили се оплакват, че пробегът на колите им рязко спада. Така например, автомобил, който по каталог може да измине 400 километра с едно зареждане, на студено се справя едва с 290 км, преди зарядът в батерията да бъде изчерпан. В зони с екстремен климат разликата може да е още по-голяма, което принуждава потребителите да подбират коли с по-големи батерии, което оскъпява сделката. Такъв вариант предлага американската компания Tesla, която продава няколко версии от един и същ модел, но с различен капацитет на батерията. Както и цена, разбира се. Съществуват мерки, които шофьорите могат да предприемат, за да подобрят представянето на батериите. Но с наличните технологии, загубата на енергия през зимата е неизбежна, смятат експерти. Инженери продължават да умуват над начини, които това да се промени, но проектите им ще бъдат завършени след поне още няколко години. Ниските температури влияят на времето, в което зарядат "влиза" и "излиза" от батерията. Това оказва влияние на всичко - от ускорението до времето, нужно за зареждане. За да компенсират негативите, понякога производителите използват електрическа печка, която да загрява батерията. Ако тя се захранва от самата батерия обаче, това означава, че част от енергията за постигане на оптимално ускорение също ще бъде загубена. Nissan Leaf използва подобна технология. В Tesla са предприели друг подход. Когато потеглиш с колата си, топлината, генерирана от самия двигател, се използва за загряване на батерията. Тази система е по-ефективна, защото тя използва иначе похабена енергия. Проблемът при нея е, че е необходимо време, преди електромоторът да започне да отделя топлина, а през тези няколко минути ускорението също не е оптимално. Студената батерия ограничава използването и на системите за възобновяване на кинетичната енергия от използването на спирачките. Технологията работи от години и в масовото автомобилостроене, като тя използва топлината, генерирана при спиране, за производството на ток, който се връща в батерията и увеличава пробега. Инженерите на Tesla са преценили, че при студено време това може да повреди батерията, затова при Model S системата започва да работи чак когато батерията е загрята. Директорът на техническия екип на компанията - Джей Би Стробъл, препоръчва на клиентите да настройват таймера на зарядното на колата така, че то да приключва със зареждането непосредствено преди колата да потегли. Това е добра идея, защото самият процес на зареждането затопля батерията. Един от методите, който инженерите могат да използват, за да подобрят представянето на батериите в студено време, е да се увеличи проводимостта на електролита, коментира Джеф Дан, професор по физика и химия в Университета в Далхаузи, Канада. Предизвикателството тук е, че високопроводимите електролити, които са достъпни в момента, не биха запазили качествата си в продължение средния живот на колите. Намаляването на размера на частиците, от който са съставени електродните материали, също може да помогне, защото така ще се намали разстоянието, което йоните изминават в твърдия материал. Проблемът е, че малките частици имат по-голяма химическа реактивност, което ще принуди производителите да вземат мерки за подсигуряване на тяхната безопасност. Най-голяма вина за изсмукването на енергията от батерията има отоплителната система. Бензиновите двигатели имат нисък КПД и отделят твърде много топлина, която се използва за загряването на пътническата кабина. При електромобилите количеството похабена енергия е много по-ниско, затова компаниите вграждат допълнителни печки, захранвани от електричество. Едно от решенията е да се активира отоплителната система на електромобила, още докато той се зарежда в контакта. Това може да се случи и чрез смартфон приложение, което обаче е неприложимо ако пътувате и нощувате в хотел, например. Коли като Nissan Leaf и Tesla Model S имат отопляеми седалки, които карат обитателите им да се чувстват уютно, без да хабят много енергия за загряването на въздуха в интериора. Японците предлагат печка, която се нуждае от 20% по-малко електроенергия, което намалява и загубите.
За още по-голяма ефективност, Енергийният департамент на САЩ финансира разработката на материали, съхраняващи топлина, която се складира по време на самото зареждане, а впоследствие се използва по време на пътуването. Според Стробел обаче, технологията не е достатъчно развита за серийно производство. По-реални за използване в близко бъдеще звучат решения, свързани с подобряването на изолацията и използването на специално покритие за прозорци, което не позволява на топлината да "избяга". "В колите няма много празно пространство. По принцип, не би било много трудно да се затоплят," допълва той. Всичко това е и една от пречките пред масовизацията на електромобилите. Подобряването на инфраструктурата звучи като най-логичното решение на проблема, защото колкото повече станции за бързо зареждане има, толкова по-малко ще се интересуват потребителите колко точно енергия е нужна за затоплянето на купето.