fallback

Ще помогнат ли новите домейни на малкия бизнес?

Американска неправителствена организация подготвя лансирането на стотици нови разширения за уеб сайтове

12:15 | 10.12.13 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

През 2014 г. на пазара ще се появят куп нови домейни. Най-просто казано това са последните букви след точката в адреса на който и да е уеб сайт. Очаква се експанзията да започне през пролетта, като експерти напомнят, че такива планове имаше и в близкото минало, но те така и не се осъществиха. Процесът е част от програма, предприета от американската неправителствена организация ICANN, която от създаването си през 1998 г. се занимава с регистрацията на IP адреси и поддръжката на домейни от първо ниво (TLD). Идеята е домейн семейството да се разшири от познатите ни .com и .net, до няколко стотин, сред които такива, състоящи се от имена на марки (.google), местоположения (.nyc) и понятия (.sports). Собствениците на малък и среден бизнес ще могат да се възползват от новите домейни, смятат анализатори, цитирани от Bloomberg Businessweek. Така например, ако сайтът на фирмата ви има объркан адрес с тирета и уточнения, защото при регистрацията му просто не имало свободни позиции, вече можете да запазите по-представително име, което да отговаря на точните ви изисквания. Освен това, домейните, свързани с локация, могат да увеличат приходите на предприемачите, защото ще ги направят по-достъпни и привлекателни за клиентите. Така например, Джон, който е водопроводчик, може да запази името johnsplumbing.nyc и всеки ще знае къде оперира неговата фирма. Друг вариант е да се комбинира името на фирмата с домейн, който отговаря за сферата на дейността й, например tennispro.sports. "Всичко това е много вълнуващо, но и опасно за някои малки бизнеси, които могат да останат изгубени в превода," коментира Джеремая Джонстън, главен съветник в SEDO.com, която търгува с домейни. "На пазара ще излязат стотици нови разширения. Някои от тях ще бъдат ясни и логични. Например .sports, който ще влезе в употреба на всички фирми, занимащи се със спорт. Други обаче, като .web или .shopping, са твърде размити като значение и успехът им зависи от хората, които ги регистрират, както и от инвестицията, която ще отделят за реклама." Джонатан Хиршън, който е директор на маркетинговата компания Horizon Communications, e скептичен относно влиянието, което новите домейни ще окажат на интернет трафика и продажбите. Хиршън подчертава, че след почти две десетилетия .com доминира пазара на домейни, окупирайки дял от 53% в международен план. Второто най-популярно разширение е .net, което обаче се използва от едва 5,6% от сайтовете. По-новите домейни, разкрити през последните няколко години (.info, .biz и други) се използват респективно от едва 0,9 и 1,5% от сайтовете. "Като оставим настрана .com, пазарът е доста накъсан. Новите разширения само ще усложнят ситуацията," коментира Хиршън. "Да накараш хората да загърбят .com навиците си, особено в по-технологично изостанали региони, ще бъде трудна задача." Според експерта само два алтернативни домейна набират популярност и имат значителен потенциал - .info и .xxx. За малкия бизнес структурирането на сайт с домейн на страната, от която произлиза, както е .ch в Китай, също има логика, продължава анализа си Хиршън. От другата страна на барикадата е предприемачът Джордж Минардос, който е похарчил няколко години и повече от един милион долара в осигуряването на права за продажба на уеб сайтове с домейна .build. Според него възраженията към новата идея за безпочвени. "Програмата може да бъде разглеждана като добра възможност. Много скоро името от дясната страна на точката ще бъде също толкова важно, колкото това от лявата й страна. Интернет се променя толкова бързо, че никак не е умно да се придържаш към старите концепции."

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:35 | 09.09.22 г.
fallback