BlackBerry поема рискован залог. Опитът на производителя на смартфони да се раздели с бизнеса си с частни клиенти и вместо това да се концентрира върху бизнеса с корпоративни клиенти, може допълнително да налее масло в огъня.
Само преди три години по данни на IDC Blackberry държеше почти 70% от пазара на бизнес клиенти в Северна Америка, а през тази година този дял е само 5 на сто. В световен мащаб пазарният дял на компанията сред бизнес потребителите се свива от 31 процента през 2010 г., до едва 8% сега, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Причините за това се коренят в същите проблеми, които измъчват групата и в бизнеса ѝ с частни клиенти. Там господстващите производители на смартфони Apple и Samsung Blackberry завладяха почти целия пазар. Тъй като все повече и повече клиенти започнаха да използват в личния си живот iPhone, навикът им доведе до това да искат такива телефони и за работата си.
BlackBerry разработи нов смартфон със сензорен екран, за да се противопостави срещу Apple. След като групата се отказва от търговията на дребно (частния бизнес), тя рискува сега дори още по-голям спад. Все повече и повече хора искат да използват телефоните си и на работното място, тенденция, която се нарича "Bring your own device" (BYOD).
Дъглас Менефи, главен информационен директор на американската компания Schumacher, наблюдава този тренд при своите служители. Преди две години операторът на здравни услуги е разрешил за първи път на персонала си да използва собствените си мобилни телефони за работа. Оттогава броят на потребителите на BlackBerry в компанията се е свил от 450 на 100. Иначе - 635 служители използват iPhone, 250 – Ipad, а 75 - смартфони с Android.
„За нас бе детинска игра да създадем модел, в който нашите служители да могат да използват мобилни устройства по техен избор", казва Менефи.
BlackBerry все още е лидер в областта на софтуера за сигурност за мобилни устройства, казва говорителката на компанията Кара И. „BlackBerry е много повече от производител на устройства".
Групата обаче призна през юни, че BYOD тенденцията представлява ново предизвикателство. Компаниите, които преди задължаваха служителите си „с използването на BlackBerry", вече им позволяват да прибегнат и до оборудване на конкуренцията, както става ясно и от официални документи. Затова и продажбите и пазарният дял, особено в САЩ, намаляват, признава Blackberry.
Ситуацията в групата е много по-лоша, казва Стив Брейзън от Enterprise Management Associates, фирма за проучвания за технологичната индустрия. "Те са направо разбити".
Една от причините за проблемите е, че BlackBerry е твърде фокусирана върху бизнес клиентите и пренебрегна промените в бизнеса с частни клиенти, казва той. Когато групата най-после се опита да вземе нещо от пазара с телефони като Z10, който излезе на пазара тази пролет, вече беше твърде късно.
И така - в петък групата обяви, че слабите продажби на Z10 са отговорни за отписване на почти 1 млрд. долара. В опит да се намалят разходите на половина, компанията планира да съкрати 4500 позиции. Тъй като финансовото състояние на компанията продължава да се влошава, BlackBerry трябва да вземе драстични мерки. Групата определя нетната оперативна загуба за второто тримесечие на между 950 и 990 млн. долара, а приходите са в размерер на 1,6 милиарда долара след 2,9 милиарда долара през същия период на миналата година. Компанията продължава да търси възможности да намери купувач.
Но въпреки това има и няколко положителни новини. При компаниите с над 10 000 служители Blackberry все oще държи пазарен дял от 38 на сто. При правителствени и финансови институции този дял е 33 на сто, казва Брейзън.
И на Blackberry Enterprise Server, който помога на клиентите да управляват устройствата си, клиентите продължават да държат, твърди Брейзън. Това се дължало на факта, че е твърде скъпо и сложно да се намери алтернатива.
Именно в този сегмент концернът се надява на ръст. Една актуализация ще позволи на клиентите с устройства с iOS на Apple или Android на Google да използват програмата.
Но за да пробие отново в корпоративния бизнес, BlackBerry трябва да си възвърне обратно мениджърите, които вече са напуснали компанията.
BlackBerry трябва да изгради мобилни технологии, които да "преоткриват компютърната същност, ако иска да си възвърне доверието на бизнес клиентите", казва Менефи от Schumacher. "Но аз не виждам такива действия".
Трейси Ротенбергер, главен оперативен директор на производителя на принтери и копирни машини Ricoh Americas, казва, че между 9000-те смартфони, които се ползват в неговата компания, не повече от 500 са BlackBerry. Другите са Android или IOS устройства.
Blackberry все още правят добър софтуер за сигурност, но конкуренцията наваксва и в този аспект, казва той. „Мисля, че компанията няма да може в дългосрочен план да предлага най-доброто решение за сигурност в мобилното пространство".
Още за Blackberry и други корпоративни новини вижте в материала на Bloomberg!