fallback

Проблемът на Apple с iPhone в Китай си има решение

Най-малко 40% от всички внесени в азиатската страна смартфони през миналата година, са били субсидирани

09:24 | 17.09.13 г.
Автор - снимка
Редактор

От пускането на новия и по-евтин iPhone 5C на пазара минаха няколко дни. До момента обаче все още никой не е разбрал колко скъп е той. Всеобщо схващане е, че да пуснеш в Китай телефон на цена от 735 долара обрича целия проект на провал още от самото начало, пише Businessweek.

Решението за Apple е купуването на телефон в Китай и други държави да стане подобно на начина, по който това се случва в САЩ, твърди Рафи Мохамед, автор на книгата "The 1% Windfall: How Successful Companies Use Price to profit and Grow". "Ако се опитваш да навлезеш на пазар, където хората не могат да си позволят продукта ти, единственият начин да успееш, е да въведеш нова ценова стратегия", отбелязва той.

Мохамед посочва, че тази стратегия е проработила за производителите на луксозни автомобили, които масово продават продуктите си на лизинг. По същия начин вероятно за iPhone щеше да е много по-трудно да се хареса на американските си клиенти, ако мобилните оператори не бяха се съгласили да покрият по-голямата част от цената на телефоните за абонатите си. Операторите в други страни обаче като цяло не са толкова склонни да направят това. 

Но в Китай това не е така. Анализаторът от IDC Уон Тек Джун твърди, че най-малко 40% от всички смартфони, внесени в страната миналата година, са били субсидирани. Apple вече продава субсидирани телефони в страната. От големите оператори там единствено China Mobile не предлага iPhone на потребителите си с договор, като се очаква двете фирми скоро да сключат такъв.

Докато американските оператори като цяло крият цената на новите телефони, като плащат по-голямата част от нея в замяна на нов договор, китайските оператори компенсират клиентите си с времето. Един абонат в Пекин например трябва да плати на China Telecom 4488 юана (733 долара) за iPhone5, но ако подпише договор за две години за план, струващ 47,23 долара месечно, фирмата му дава обща отстъпка от 556 долара под формата на вноски през тези две години. Операторът поема около 2/3 от цената на телефона, но така услугата ѝ, а не телефонът, изглежда евтина.

Подобни системи са популярни в редица по-евтини пазари по целия свят. Те в по-голяма степен защитават операторите в случай, че клиентите решат да развалят договора си. "Операторите се боят, че клиентите ще вземат субсидирания телефон и ще изчезнат", обяснява анализаторът от Forreter Research Брайън Уан. "Дори и телефонът да е кодиран, много малки магазинчета в Китай могат да го разкодират".

Според Уан големият шанс на Apple да продава iPhone в Китай ще е догодина, когато финализира договора си с China Mobile за продажба на устройства, съвместими с новата мрежа LTE. Сделката ще предостави на Apple достъп до 700 млн. потенциални нови клиенти. Освен това така China Mobile ще може да се хареса и на малката ниша от по-богати фенове на iPhone в страната. Тези потребители вероятно са най-добрият шанс на Apple в Китай, където дори и операторите да покриват част от цената на апаратите, клиентите все пак трябва да внесат голяма първоначална вноска.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:43 | 13.09.22 г.
fallback