От години някои от топ мениджърите на Windows в Microsoft не споменаваха думата Apple в интервютата си, въпреки че един от тях използва термина "плодовата компания".
Но времената се менят. В интервю през юни Джули Ларсън-Грийн, който тогава отговаряше за инжeнерните разработки на Windows, заяви, че фирмата трябва да реагира на доминиращите позиции на iOs на Apple и Android на Google при мобилните устройства, като разработи приложения за тези платформи, пише BusinessWeek.
„Можем да осигурим уникални и диференцирани функционалности за нашите устройства и за устройствата на други хора", заяви Ларсън-Грийн, който на 1-и юли стана директор на новото хардуерно поделение на фирмата.
Начинът на мислене на Ларсън-Грийн завзема все по-силни позиции в Microsoft на фона на все по-слабото търсене на персонални компютри, работещи под Windows. Операционната система в момента контролира 20% от общия пазар на потребителски компютърни техники и технологии, вкл. смартфони и таблети, спрямо 42% за Android и 24% за системите на Apple, сочат данни на Goldman Sachs.
Microsoft трудно си проправя път в сферата на мобилните устройства; таблетите ѝ Surface успяха да реализират едва 3,7% дял от продажбите на таблети, а телефоните с операционната система Windows Phone представляваха 3,7% от продажбите на мобилни телефони през първото тримесечие на годината, показват изследвания на IDC. На 18-и юли Microsoft обяви най-големия спад на печалбата си от повече от 10 г. насам поради отписване за 900 млн. долара за непродадени таблети Surface.
Microsoft прави около 15 приложения за iPad и 20 за iPhone и предлага близо 10 приложения за Android. Въпреки че програмата ѝ за писане на бележки OneNote и приложението за търсене Bing се предлагат в магазина iTunes от години, компанията пусна ограничени мобилни версии на Word, PowerPoint и Excel за iPhone едва през юни. Приложенията не позволяват на потребителите достъп до определени функции и изискват платен абонамент за Office пакета на Microsoft, но все пак са голяма стъпка напред към предлагането на пълен продукт за мобилните устройства на Apple. През юли Microsoft пусна и версия на Outlook за iPhone и iPad. Когато през есента пък на пазарите се появи и iOS 7, на гласовите въпроси на потребителите на Apple към Siri обикновено ще отговаря търсачката Bing на Microsoft, а не Google.
През юни Microsoft загърби дългото си съперничество с производителя на бази данни Oracle и сключи сделка, предвиждаща включването на софтуер на Oracle в облачната услуга Windows Azure.
Според Аарон Леви, главен изпълнителен директор на компанията Box, която произвежда софтуер за сътрудничество и онлайн съхранение, Microsoft преминава през дълбока промяна. "Светът, в който фирмите създават платформи, които не позволяват или пречат на конкурентите си да наберат преднина или пък да бъдат успешни, просто означава, че хората ще изберат друга платформа", коментира той.
Собственият софтуер на Леви се съревновава със SharePoint на Microsoft, но той се появи на сцената на годишната конференция на конкурента си през юни с тениска с надпис "Аз съм PC", за да рекламира съвместимостта на Box с Windows Azure.
Каролина Миланези от Gartner описва подобна стратегия с думите: "Не можем да ги победим, така че се присъединяваме към тях. Но не го правим по начин, който би ни навредил".