Съоснователите на Google Лари Пейдж и Сергей Брин винаги са казвали, че обръщат малко или никакво внимание на онова, което правят конкурентите им. Но напоследък изглежда, че интернет гигантът все повече и повече следва по стъпките Amazon, пише в свой анализ Wall Street Journal.
В най-пресния пример става дума за кабелни връзки, AD/DC адаптери, гайгерови броячи и други подобни. През април миналата година Amazon представи новия си уебсайт за електронна търговия AmazonSupply, който предлага доставките на такива промишлени продукти. С проекта си онлайн търговецът на дребно се насочи към търговски и индустриални клиенти. През януари Google реши да поеме по същия път и сега тества търсачката си за доставчици Google Shopping. Сайтът помага на клиентите да намерят най-пасващите за тях продукти.
Набегът в тази Business-to-Business обаст е сравнително нов за двете технологични компании. За разлика от Amazon обаче Google не продава сам продуктите си, а услугата за търсене се ограничава до доставчици на някои видове електрически аксесоари.
Но не само по отношение на промишлените стоки базираният в Маунтин Вю, Калифорния, концерн следва Amazon по петите му. Само през миналата година Google стартира най-малко три други услуги, които са пряка конкуренция на Amazon, включително и ERP системи, експресни доставки през същия ден и оферти за шкафчета, от които клиентите могат да си вземат стоките, поръчани онлайн.
И двете компании навлизат в бизнес полетата на свои конкуренти. Така например през 2011 г. Google стартира социалната си мрежа Google+, за да конкурира Facebook. Google и Amazon пък навлязоха и на пазара за таблети в стремежа си да копират успеха на Apple.
Начинът, по който Google копира Amazon, както често се е случвало и преди, и обхватът на индустриите, в които дружествата се конкурират, са безпрецедентни. Най-малко две от инициативите на Google са видели бял свят само защото преди това Amazon се представя в съответната област доста добре, информират запознати с плановете на Google източници.
Стимулът за Google може да е пазарът за интернет търговия, който се очаква да нараства средно с девет процента годишно до 2017 г., достигайки 370 млрд. долара, показват оценки на пазарните изследователи от Forrester.
От пазара на електронна търговия Amazon вече си е запазил доста апетитно парче, групата се разраства бързо и увеличава продажбите си през първото тримесечие с 18 процента до 13,3 млрд. долара.
"Конкуренцията е чудесна за нас и предоставя на много бизнеси, като и на търговците на дребно, голямо разнообразие от възможности", коментира говорител на Google. Amazon отказва коментар пред WSJ.
"Все повече и повече клиенти използват Amazon. Google е прав да се тревожи“, казва Алфред Лин. Предприемачът от Sequoia Capital бе мениджър в принадлежащата към Amazon платформа за продажба на обувки Zappos.com. „Тези две дружества (Amazon и Google бел. ред.) в продължение на дълъг период от време се конкурират в почти всички области“.
Фактът, че Google копира до такава степен Amazon, показва до каква степен двете компании припокриват дейността си, а всяка от тях иска да бъде първият адрес в мрежата за търсене на продукти за потенциалните купувачи. В хода на надпреварата за клиенти всеки от двата концерна е заел някои характеристики от конкурента си. Amazon се стреми към традиционни за Google области, като онлайн рекламата, видео стрийминга, приложения и устройства като смартфони и таблети. Вместо да развие своя собствена мобилна операционна система обаче, Amazon разчита на софтуера на Google Android за серията си от таблети Kindle Fire.