Продажбите на компютри в глобален мащаб са нараснали с 12 на сто на годишна база в края на 2012 година. Така общият им брой е 134,4 млн. единици, показват изчисления на Canalys. Около една трета от тях се пада на таблетите, където лидери са Apple и Samsung. Canalys разглежда таблетите като пълноправни компютри, тъй като те могат да постигнат много задачи, които преди това са били запазени само за лаптопи и настолни компютри. Това преброяване е от особена полза за Samsung, който на традиционния PC пазар е представен по-слабо, но наваксва изоставането с таблетите си.
През последното тримесечие на 2012 г. Apple е доставил в световен мащаб 27 млн. единици, с което измества HP и Lenovo с по около 15 млн. единици на второ и трето място. Това отрежда на калифорнийската компания пазарен дял от 20%. Анализаторите отбелязват, че въпреки рекордния брой продажби делът на Apple на пазара на таблети за първи път пада под 50%. "Apple дължи своя ръст в областта на таблетите на силното търсене на iPad Mini", казват анализаторите. "Концернът обаче можеше да продаде доста повече бройки, ако не бяха проблемите с доставките". Според оценки на Canalys по-малкият модел на Apple е „виновен“ за повече от половината от доставените таблети. Силен ръст отчита и Samsung благодарение на успешните си таблети с операционна система Android. Южнокорейският концерн за първи път влиза в ТОП 5 и измества от четвъртото място американския производител Dell.
"Samsung е стимулиран от силните си продажби на таблети и за първи път е сред петте водещи доставчици за дадено тримесечие. Компанията е доставила 11,7 милиона компютри, което ѝ отрежда пазарен дял от 9 процента", се казва в анализа на Canalys. 7,6 милиона от тези компютри са били таблети, което е увеличение от 226% на годишна база.
Amazon – друг производител на таблети с Android, е доставил 4,6 милиона единици, което на годишна база представлява увеличение от 18%. За опитите на Microsoft да навлезе устойчиво на пазара, анализаторите са намерили само обезкуражаващи думи. „Перспективите пред Windows RT изглеждат мрачни“, смятат те. Със 720 хил. продадени Microsoft Surface RT компанията държи три процента от пазара на таблети. Софтуерният гигант трябва да преосмисли своята стратегия за ценообразуване, смятат от Canalys.
„Някога водещият производител на компютри Dell има спадаща репутация", пишат анализаторите. Компанията е била в състояние да достави през четвъртото тримесечие 9,7 милиона броя, спад от 19% спрямо същия период на миналата година. "Моделът за преки доставки е скъп и не стимулира растежа на нови пазари", посочват от Canalys. "Една промяна към по-добър модел за дистрибуция вероятно ще отнеме няколко години".